Dôležité zmeny v SEO, vyjadrenia expertov z Google z posledného obdobia

Tento nadpis pomohla generovať umelá inteligencia. Ako vidíte, v SEO komunite sa stále vezieme na vlne AI. No udiali sa aj iné dôležité zmeny. Nezaslúžia si zapadnúť. Prinášame marcové Spotibo SEO novinky:

SEO princípy potvrdené expertmi z Googlu:

Detaily pre špecialistov:

Aby vám ďalšie novinky neušli, pridajte sa do nášho newslettra.

Google vydal nový Core Update vyhľadávacích algoritmov

Nasadzovanie aktualizácie prebiehalo od 15.3. do 28.3. Pokiaľ vidíte v týchto dňoch výraznejší nárast alebo pokles návštevnosti, môže to mať na svedomí tento update. My sme sa stretli s rozporuplnými zmenami, vrátane prípadov, keď si v rámci jedného webbu jedna jazyková mutácia polepšila a iná pohoršila. Viac info o fungovaní Core Updates nájdete v oficiálnej dokumentácii.

Analýzu, komu sa polepšilo alebo pohoršilo nájdete na Amsivedigital.com.

Seznam.cz začal zobrazovať “featured snippety” z akéhokoľvek webu

Doteraz boli Featured snippety – inak “Vybrané úryvky” – používané len z českej Wikipedie. Po novom budeme môcť na ne natrafiť aj z iných domén. Dávate si otázku, či sa vo vyhľadávači môže objaviť úryvok aj z vašej domény? Určite môže, pokiaľ publikujete kvalitný obsah.

Medzi výhody Featured snippetov patrí vyššia preklikovosť jednotlivých stránok, lepšie pozície v SERP-e, zvýšenie reputácie stránky a vizuálne odlíšenie.

Pokiaľ nechcete, aby sa Featured snippety vytvárali z vašej stránky, môžete do nej pridať špeciálny meta tag – nosnippet.

Známe SEO princípy potvrdené expertmi z Googlu

V posledných Google office hours nezazneli žiadne prevratné novinky. Napriek tomu z nich prinášame viaceré informácie, ktoré Google svojimi vyjadreniami potvrdzuje.

Ako Google rozpozná, že je obrázok vo formáte WebP? Pozerá na príponu súboru?

Nepozerá. Tak ako aj u iných súborov, vyhľadávač sleduje hodnoty “content-type” v HTTP hlavičke:

Môžeme Google požiadať o plošnú reindexáciu webu?

Nie. 

  • Opätovné indexovanie celej webovej stránky sa deje automaticky, v priebehu času. 
  • Pomocou súboru sitemap môžete upozorniť bota na stránky, ktoré sa zmenili poprípade aktualizovali.
  • Cez Merchant Center viete požiadať o aktualizáciu produktov alebo cien.
  • Ak existujú nejaké stránky, ktoré by ste chceli aktualizovať rýchlejšie, môžete to urobiť pomocou Google Search Console, s použitím funkcie “inspect URL”. 
  • Pokiaľ existujú stránky, ktoré naliehavo potrebujete odstrániť, môžete to tiež urobiť v Search Console.

Aký je rozdiel medzi <b> tagom a <strong> tagom?

Podľa Lizzi Sassman z Google sa <b> aj <strong> tagy používajú na zvýraznenie textu, ktorý je dôležitý. Avšak <strong> tag by sa mal používať pri významoch, ktoré sú vo svojej podstate dôležitejšie, naliehavejšie alebo vážnejšie. Strong je “silnejšia” verzia <b> tagu. 

Aký to má dopad na SEO a či vôbec nejaký, to žiaľ Lizzi vynechala. My v Spotibo rozdiely medzi <b> a <strong> nerobíme a po tomto vyhlásení ani nebudeme :).

Môže Google prechádzať text v obrázku pre lepšie SEO?

Google obvykle dokáže extrahovať text obrázku cez OCR. Je lepšie, keď tieto informácie poskytnete v alt texte pre daný obrázok, aby sme vedeli identifikovať, čo sa na obrázku nachádza.

Poznámka: Fakt, že to dokáže ešte neznamená, že to vždy robí a vynakladá na to svoje výpočtové kapacity.

Poradí si Google s tzv. “nekonečným scrollovaním” pre zobrazenie ďalšieho obsahu?

Google obsah vykresľuje pomocou techniky nazývanej viewport expansion. Vykreslí stránku ako keby ste mali veľmi dlhý telefón. Toto však vždy nestačí a nemusí vidieť “nekonečný” obsah. Z toho dôvodu sa odporúča mať k dispozícií aj odkazy na stránkovanie, čo uľahčuje indexovanie. Detailné info nájdete v dokumentácií Googlu.

Náš tip: Ak si chcete preveriť, čo Google reálne vidí, poslúži na to Google Search Console a funkcia “inspect URL”.

Desivá novinka v Collabime: konkurencia sa môže dostať k vašim kľúčovým slovám. A vy k ich. 

Prieskumník kľúčových slov v Collabime momentálne ponúka viac návrhov kľúčových slov. V určitých oblastiach oveľa viac ako Ahrefs či pre český trh priamo návrhár kľúčových slov od Seznamu. To znie na prvý pohľad skvelo. Ako to dokázal? Na svojom webe Collabim vysvetľuje

Zatiaľ čo doteraz prieskumník zobrazoval návrhy súvisiacich výrazov priamo z Google Ads, v tejto (Collabim databáze) záložke vám prieskumník zobrazí súvisiace výrazy priamo z našej databázy”.

Keď sme sa o tom dozvedeli, zamrazilo nás. Čo ak “výrazy z našej databázy” znamená, že sa ktokoľvek môže dostať ku všetkým kľúčovým slovám, ktoré monitorujeme?

Dúfali sme, že nie. Kvôli otestovaniu sme do nášho Collabimu pridali nové vymyslené kľúčové slová, ktoré nástroj v návrhoch nezobrazoval. Napr. “seo++optimalizácia” či  “seo janko januška”. Po cca 11 dňoch sa tam verejne objavili:

Pre istotu počítame s tým, že čokoľvek je v Collabime, ako keby bolo verejné. Tí, ktorí tam importujú unikátne frázy zo Search Console alebo Google Analytics sa zrejme moc nepotešia. Veríme, že to Collabim ešte upraví.

Kedy sa dištancovať od odkazov a používať Google’s Disavow Tool?

John Mueller z Google sa na twitteri zapojil do konverzácie Ryana Jonesa. Ten sa vyjadril, že je šokovaný tým, koľko SEO špecialistov pravidelne používa disavow tool, pretože pokiaľ svoje weby nezaspamovali odkazmi alebo nemajú manuálnu penalizáciu tak skôr robia viac škody ako osohu.

Na tento tweet reagoval SEO špecialista, ktorý tvrdil, že Google stále penalizuje za odkazy a existuje mnoho firiem, ktoré robia negatívne SEO. Tieto firmy vraj vedia, ktoré odkazy pôsobia negatívne na weby, pretože s tým už majú prax.

John Mueller oponoval tým, že všetko je vymyslené a irelevantné a tieto firmy (tie, ktoré tvoria zlé odkazy spolu s tými, ktoré ponúkajú služby dištancovania sa) si len vymýšľajú, aby mohli inkasovať od tých, čo to nevedia lepšie.  

Na ďalší tweet v tejto konverzácií, v ktorom sa niekto zmienil, že sa dištancuje od otravných domén, ktoré scrapujú kód jeho webu a duplikujú stránky reagoval, že s tým nemá strácať čas, radšej má robiť veci, ktoré budú jeho web zveľaďovať.

John Mueller a ďalší z Google konzistentne odporúčajú ľuďom nepoužívať Disavow Tool.

Paradoxné je, že v oficiálnej nápovede k Disavow nástroju Google odporúča:

“Ak sa proti vášmu webu uplatňuje ručne vykonaný zásah kvôli neprirodzeným odkazom na váš web alebo sa domnievate, že by proti vám takýto zásah mohol byť uplatnený (kvôli plateným odkazom alebo iným podvodným praktikám s odkazmi, ktoré porušujú naše pokyny na zaistenie kvality), mali by ste takéto odkazy na svoj web z príslušného druhého webu odstrániť. Ak nemôžete dosiahnuť odstránenie, mali by ste sa od odkazov z príslušných pochybných stránok alebo domén dištancovať”.

Pokiaľ toto oficiálne vyhlásenie nestiahnu, pre istotu budeme v prípade vyššieho rizika disavow tool naďalej používať. 

Dávnejšie sa John Mueller vyjadril, že pokiaľ web zaznamená náhly pokles / nárast pár dní po uploadnutí disavow súboru, tak pravdepodobne ide o úplne iný dôvod, prečo sa to stalo. Odvoláva sa tým, že po uploadnutí súboru nastane efekt v priebehu 3-6 mesiacov. 

Vy niekedy používate disavow tool? Budeme radi, ak sa o svoje názory podelíte a napíšete nám do komentárov.

Zdroj: https://www.searchenginejournal.com/googles-mueller-slams-negative-seo-link-disavow-companies/478348/

Favicon vo výsledkoch vyhľadávania sú už aj na PC

Cieľom tejto aktualizácie je zlepšiť užívateľom celkový dojem a odlíšiť organické výsledky vyhľadávania a reklamy nie len na mobilnom zariadení ale po novom už aj na desktope. Posledné týždne sme sa stretávali s tým, že raz Google favicony ukázal, potom zasa nie. Už je zmena zrejme nasadená u každého.

Aktualizovaný vzhľad zahŕňa obľúbené favicony zobrazených webov a aj názvy stránok:

Zdroj: https://searchengineland.com/google-rolled-out-new-site-names-favicon-and-sponsored-label-on-desktop-search-394084.

Prezentácie zo SEO Restartu 2023

Na SEO restarte zaznela kopa zaujímavých prezentácií, z webu konferencie vyťahujeme odkazy na všetky slajdy, kde sú nejaké informácie:

Pokiaľ sa výsledky na Google, po použití site: operátora výrazne zmenia, znamená to, že prišlo ku Google core update?

Zaujímavá hypotéza, ako by sa dalo overiť, že prebehli významnejšie zmeny na Google.  Avšak Gary Illyes ju vyvrátil

Google začal zvýrazňovať odpovede vo featured snippetoch

Po dlhom testovaní Google spustil zvýrazňovanie úryvkov vo výsledkoch vyhľadávania. Všetky vybrané úryvky majú modré zvýraznenie, ktoré sa nám zdá živšie. Veď posúďte sami:

Už dávnejšie sme diskutovali o tom, čo spravia samotné úryvky vo vyhľadávaní s návštevnosťou stránok. To, že teraz pribudol aj zvýraznený text, môže znamenať, že užívateľ sa dostane k požadovanej informácii ešte rýchlejšie.

Zdroj: https://www.seroundtable.com/google-blue-highlights-in-featured-snippets-35001.html

V Google Search Console Inspection Toole pribudla informácia o použití direktívy „indexifembedded“

Od januára 2022 Google podporuje direktívu “indexifembeded. Je to príkaz pre Google, aby mohol stránku indexovať v prípade, keď je niekde “embednutá”, resp. vložená ako iframe či HTML tag.

Často sa používa v kombinácii noindex, napr. takto:

<meta name="googlebot" content="noindex, indexifembedded" />

Znamená to, že stránka je štandardne noindex, avšak keď sa objaví vložená niekde na webe, Google ju môže zaindexovať.

Pri kontrole URL adresy v Search Console odteraz nájdete hlásenie, či stránka „indexifembedded“ používa alebo nie:

Zdroj: https://www.seroundtable.com/google-search-console-indexifembedded-35099.html

 

To je za marec všetko. Budeme sa tešiť pri ďalšom súhrne.

Aby vám to neušlo, potešíte nás prihlásením do newslettra nižšie ⬇.

Na článku sa podieľali aj: Janko Januška, Filip Jankovič a Michal Turňa.

Získajte praktické SEO tipy pre zvýšenie zisku

Overené tipy z 13-ročnej praxe Praktické návody Automatizácie šetriace hodiny



Zanechať prvý komentár

Čítajte ďalej