Link building alebo získavanie spätných odkazov je nepochybne dôležitou súčasťou off-page SEO.
Odkazovanie z partnerského webu nie je komplikované, ale na dosiahnutie najlepších výsledkov existujú “pravidlá”, ktoré by ste mali dodržiavať. Keď sa naučíte, ako by mal vyzerať kvalitný spätný odkaz, proces získavania odkazov sa stane prirodzeným.
Mnohí tomu nevenujú dostatok pozornosti. Pozerajú hlavne po rankoch, kľúčových slovách v anchor textoch. Neriešia, že odkazy pôsobia umelo. A ak si na vás Google posvieti, pozná to. Zlý odkaz zníži dôveryhodnosť aj najlepšiemu článku. Udivuje nás, že to nevadí ani webom, ktoré také odkazy na svoj web pridávajú. Za pár desiatok EUR podkopávajú svoju dôveryhodnosť.
Dnes vám ukážeme chyby, ktorých sa redaktori, marketéri a vlastníci webov často dopúšťajú. Ukážky sme pre vás starostlivo zbierali niekoľko mesiacov.
Tento prehľad sa vám hodí aj ak ste klientom marketingových agentúr alebo SEO špecialistov. Sami dokážete prekuknúť, či sú vaše odkazy kvalitné.
10 príkladov s ukážkami, ako link building určite NEROBIŤ
1. Odkaz za každú cenu
Niekedy spätné odkazy nie sú relevantné a hodnotné pre vašich čitateľov, najmä vtedy, keď musia byť v článku za každú cenu.
Jednoducho povedané, nie každý spätný odkaz je dobrý odkaz. Odkaz by nemal byť súčasťou textu, ak tam logicky nepatrí.
Ak napríklad prevádzkujete e-shop stavebníctva, relevantný a užitočný odkaz je pre vás z hobby portálu. Z blogu, ktorý sa venuje najlepším kaviarňam, odkaz získať môžete, ale pridanú hodnotu vám neprinesie.
Relevancia spätných odkazov je v SEO a v link buildingu viac než dôležitá.
Anchor text a odkaz na pôžičku sa do článku o dovolenkujúcich Slovákoch nielenže nehodí, ale vyzerá neprirodzene a nerelevantne.
Ako to teda robiť?
Pozrite sa na odkaz očami nezaujatého čitateľa. Vyzeral by výsledný odkaz divne, bol by silený a nemali by ste dôvod naň kliknúť?
Veľmi podobne sa naň bude pozerať aj robot Googlu. Môže ho posudzovať aj človek. Bude pre nich jednoduché vyhodnotiť takúto praktiku za porušovanie pravidiel. Tak sa na získanie takého odkazu radšej vykašlite.
2. Keď to nedáva zmysel
Odkazy neslúžia iba na to, aby sme “rástli na Google” alebo aby „niekde boli”. Majú vzbudzovať dôveryhodnosť, odkazovať na doplňujúce informácie v danej problematike alebo plniť obchodné ciele.
Ak sa stane anchor textom slovné spojenie v článku, ktoré pôvodne nebolo určené na spätný odkaz, potom sa stane toto:
Aká je motivácia čitateľa článku o Potemkinovom penise kliknúť na odkaz s nábytkom? Žeby tam našiel ukážky a obrázky starých fotografií Nemcov s nábytkom?
Stále sa nájde zopár marketérov či majiteľov webov, ktorí si si dodnes myslia, že nákup odkazov je veľmi výhodnou cestou ako sa dá dostať na výslnie Google.
Väčšina odkazov z ukážok v tomto článku je kúpených. Ako napríklad aj odkaz vyššie na predaj ručníkov z webu o bojovom umení.
Alebo tento zo stránky o plesniach na predaj kúpeľní.
Jedna vec je, ak vyhľadávač takýto odkaz jednoducho odignoruje. Nič sa nestane, ani vám to neublíži ani nepomôže. Druhá vec však je, ak nákup takýchto odkazov realizujete pravidelne a vo veľkom. V takom prípade si už Google vie spočítať premenné a môže vás zaradiť rovno do zložky “penalizácia”.
Ako to teda robiť?
Nekupujte odkazy v článkoch, ktoré absolútne nesúvisia s vašim biznisom, či nevytvárajú prostredie pre prirodzený preklik na hodnotný obsah pre čitateľa.
4. Duplicitné anchor texty za sebou v texte
Aj opakované použitie rovnakých anchor textov v rovnakom článku alebo odstavci je v externom prelinkovaní často používané.
Každý link builder chce mať anchor text pekný a zhodný s vybraným kľúčovým slovom alebo spojením, no viac prirodzene pôsobia bohaté anchor texty, v ktorých viete zachovať 90 % zhodu s kľúčovými slovami.
Nezabúdajte aj na to, že presná zhoda kľúčových slov je v moderných vyhľadávačoch mýtus. Pestrosť použitých slov môže podporiť rast pozícií aj na príbuzné a long-tail kľúčové frázy.
Poďme si ukázať, ako to nemá vyzerať.
Ako to teda robiť?
Aby ste sa vyhli rovnakým anchor textom, použite kľúčové slová skôr na inšpiráciu. Ako anchor text použite časť vety, ktorá bude zapadať do obsahu článku. Aj synonymá a podobné frázy.
5. Odkazy konkurenčných stránok nepatria k sebe
Pozrite na nasledujúci príklad:
Príde vám rovnaký ako ten predchádzajúci? Nie nie. Každý z týchto anchor textov odkazuje na iný e-shop s podobnými produktami.
V jednom prípade ide o odkazovanie na informačnú stránku ohľadom základných informácií o robotických vysávačoch. V druhom prípade na predajnú stránku kategórie. Vydýchli ste si? Sklameme vás, ale ani tak to nie je správne.
Ako to teda robiť?
Nájdite si taký obsah, kde budete mať na vybrané slovné spojenie odkaz iba vy.
6. Odkaz, ktorý sa tvári, že odkazom nie je
Nech sa páči, aj toto je prax niektorých magazínov. Prečo? Nevieme. Ale môžeme si zopakovať, prečo je správne označený odkaz tak dôležitý.
Odkaz v texte by mal byť po správnosti podčiarknutý. A to z dôvodu prístupnosti. Pre vás, ak čítate napr. na oslnenom mobile, no hlavne pre hendikepovaných. Napr. slabozrakých či farboslepých.
Ak už počiarknutie textu nie je možné, anchor by mal byť aspoň farebne odlíšený.
Aj takéto praktiky sú považované za porušenie pravidiel, keďže Google vidí odkaz a užívateľ nie.
Ako to teda robiť?
Ak budete v budúcnosti chcieť umiestniť odkaz na cudzej stránke, okrem toho, že by ste mali zvoliť relevantný anchor text, vyberte si taký web, ktorý odkazy neschováva. Stránka, na ktorú odkážete z toho bude mať aspoň návštevnosť a možno nejaké konverzie.
7. Negatívne zhodnotenie produktu alebo služby? Nevadí, odkaz chceme aj tak.
Je bežnou praxou, že každý, kto podniká, si za kvalitou svojich produktov alebo služieb stojí. Priznávame, že táto ukážka prekonala všetky link buildingové faily, ktoré sme doposiaľ videli.
Anchor text „kozmetických salónoch“ totiž odkazuje na kozmetický salón, ktorý, podľa slov redakcie, taktiež ponúka nalepovanie umelých mihalníc, farbenie aj predĺženie vlasov a výrazný mejkap, čo pani Járová ale vôbec nepotrebuje!
Ako to teda robiť?
Nesúhlaste s každým ponúkaným odkazom len preto, že je lacný alebo ľahko získateľný. Jedine, že by bolo vašou stratégiou rozosmiať čitateľov.
8. Fórum? Jasné! Hlavne nenápadne
V zahraničí je (alebo aspoň donedávna bolo) umiestňovanie odkazov vo fórach alebo do sekcie komentárov jednou z najpoužívanejších taktík.
Nechceme vám brať ilúzie, ale technika zbierania do-follow spätých odkazov z diskusných fór nemusí fungovať. John Mueller, senior webmaster trends analyst v Google, sa už v rokoch 2014 a 2018 (a potvrdil to aj tento rok) vyjadril, že odkazy z fór nepomáhaju SEO. Odhalia to buď algoritmy alebo ich pracovné tímy.
Nezáleží, aké je fórum relevantné, či je to fórum na štátnej stránke alebo je spätný odkaz v ňom považovaný za „web-spam“. Mueller odporučil všetkým, ktorým záleží na tom, ako stránku vnímajú vyhľadávače, odkazy z fór odstrániť a viac takéto “snahy” neopakovať.
Ako to teda robiť?
Škrtnite si silené odkazy z fór zo zoznamu link buildingových taktík.
9. Sľuby sa sľubujú, čitatelia sa…
rozhodne neradujú. Ak by ste to nevedeli, milí čitatelia, ak chcete schudnúť, nezabudnite na rady poradcu pre podnikateľa a živnostníka.
Za ukážku stojí aj prelinkovanie z anchor textu „dizajnu“ na web s kurzovým lístkom.
Veríme a silno dúfame, že tieto príklady vznikli omylom, pochybením v cieľovej URL.
Ako to teda robiť?
Dávajte si pozor, akou formou smerujú odkazy z vašej stránky alebo na vašu stránku. Monitorujte svoje backlinky a preverujte, či je obsah článku tematicky príbuzný a anchor text relevantný.
10. Pro tip: Neviditeľná zrada
Odkaz v príklade nižšie vyzerá celkom namakane. Odkaz aj odkázaný obsah je relevantný k textu článku. Anchor text je lákavý na preklik a obsahuje zhodu s kľúčovým slovom. Vyzerá až podozrivo prirodzene, tak to má byť! Hotovo, done, zatváram a idem naháňať ďalšie odkazy.
Nie tak rýchlo! Ešte si skontrolujte technické parametre. Čo sa môže stať, ak si nedáte pozor na prefíkané odkazy?
- odkaz bude nofollow alebo
- odkaz bude presmerovaný cez iný web, alebo
- odkaz bude zablokovaný v robots.txt,
- alebo aj všetko naraz
Čo by vám teda takýto odkaz priniesol? Nič.
Preto vždy urobte double-check kódu a robots.txt súboru.
Záver
Spätné odkazy, v ktorých sa opakujú spomínané chyby, môžu pobaviť kolegov z brandže, no predovšetkým negatívne ovplyvniť reputáciu značky. Google zlé odkazy často ignoruje a ak sa týchto chýb dopúšťate často, čím porušujete pravidlá Googlu, vaša webstránka môže dostať penalizáciu. To sú dôvody, prečo sa z dlhodobého hľadiska neoplatí na link buildingu šetriť. Odkazy už viac nie sú iba o mechanickom získavaní odkazov odkiaľkoľvek a za akýchkoľvek podmienok.
Efektívne získavanie poctivých odkazov musí byť založené na istej dávke kreativity, originalite a hlavne kvalite. Odkaz by mal pôsobiť prirodzene a mal by byť prínosom v obsahu.
Nepublikujte žiadny spätný odkaz, za ktorý by ste sa hanbili a nechceli ho nikomu ukázať.
Dúfam, že vás článok pobavil a zároveň upozornil na najčastejšie chyby v link buildingu. Ak ste sa stretli s nejakým vtipným odkazom alebo situáciou, ktorú sme nepopísali vyššie, kontaktujte karolina@spotibo.com. Radi článok doplníme. Možno si tak zaslúžite získať spätný odkaz.
Upozornenie
Niektoré z ukážok spätných odkazov sú súčasťou pirátskeho Black Hat SEO, ktorého taktiky jednoznačne neodporúčame praktizovať. Tieto metódy predstavujú skutočné riziko pre každý web, ktorý ich používa ako spôsob na zlepšenie pozícií vo výsledkoch vyhľadávania.
Článok pripravili: Karolína Libičová, spoluautorka: Barbora Bošková.