Čo znamená „kvalitný spätný odkaz“?

Neodmysliteľnou súčasťou link buildingu sú spätné odkazy. Tie sú jedným z hlavných faktorov, podľa ktorých Google hodnotí weby a ich stránky. Jednoducho povedané – spätné odkazy vám môžu pomôcť umiestňovať sa na lepších pozíciách vo vyhľadávaní.


Spätný odkaz poskytuje čitateľovi doplňujúce informácie (napr. vysvetlenie neznámych pojmov, presmerovanie na eshop či pôvodný zdroj, z ktorého sme čerpali). Je nesmierne dôležité, aby mal spätný odkaz v prvom rade pridanú a relevantnú hodnotu pre vašich čitateľov.

Čo je spätný odkaz?

Spätný odkaz (v ang. backlink) predstavuje klikateľný odkaz z inej domény. HTML kód štandardného hypertextového odkazu vyzerá napríklad takto:

ukážka anchor textu v HTML kóde

Tu je textová forma na skopírovanie ak treba:

<a href="https://spotibo.sk/know-how" rel="nofollow, sponsored"> 
   SEO know-how
</a>

Odkaz by mal byť po správnosti v texte farebne odlíšený a podčiarknutý. Podčiarknutie slúži pre hendikepovaných ľudí (napr. farboslepých), ale aj pre všetkých ostatných v prípade, že majú zhoršený jas/kontrast v rôznych svetelných podmienkach (obzvlášť v prípade používania mobilných zariadení na priamom slnku).

Čo je anchor text?

Anchor text je text odkazu. Výber a umiestnenie správnych slov, ktoré budú anchor textom, je jednou z hlavných súčastí odkazu v rámci link buildingu. Ideálny anchor text musí byť relevantný k téme, na ktorú odkazuje. Nesmie zavádzať čitateľa a smerovať ho na úplne iné stránky, než sa z obsahu anchor textu očakáva. 

Plnohodnotne fungujú aj synonymá. Je viac než vhodné, aby sa anchor text nenachádzal vždy len na presnej zhode na kľúčové slová. Používajte vždy rôzne pády, tvary aby nepôsobili anchor texty príliš umelo, preoptimalizovaným dojmom.

Vlastnosti odkazov – rozdiely medzi dofollow, nofollow a ďalšími

Link building sa robí predovšetkým s cieľom získavať dofollow spätné odkazy. To sú tie, ktoré prenášajú odkazovú šťavu (link juice) a sú vyhľadávačmi sledované. V praxi sa jedná o predvolený typ odkazu, ktorého zápis vyzerá napr. nasledovne: 

<a href="http://www.google.com/">Google</a>

Okrem bežných dofollow odkazov, Google odporúča využívať aj špeciálne atribúty, ktoré nemusia prenášať link juice a byť sledované vyhľadávačmi. Využívať by sa mal atribút rel=“sponsored“ v prípade platenej spolupráce (kúpený odkaz), rovnako ako aj atribút rel=“ugc“ v komentároch od užívateľov, aby sme predišli spamovým odkazom.

Pre odkazy, ktoré nechceme aby vyhľadávač sledoval (napr. nedôveryhodný zdroj) sa vo všeobecnosti nastavuje atribút rel=“nofollow“. Čitateľ si takéto odlíšenia nevšimne. Rozdiel je viditeľný len v zdrojovom kóde vďaka jeho zápisu, napr.:

<a href="http://www.google.com/" rel="nofollow">Google</a>

Ideálne umiestnenie odkazu na stránke

Okrem správneho tvaru je dôležité dbať aj na čo najlepšie umiestnenie spätného odkazu na stránke/webe (nezabúdajme v prvom rade na relevantnosť):

  • Stránka je navštevovaná (schopná prinášať referral traffic)
  • Stránka je indexovaná a nie je blokovaná cez robots.txt
  • Odkaz je viditeľne označený (farebné písmo + podčiarknutie)
  • Mieru preklikov cez spätný odkaz môže zvýšiť aj väčšie písmo anchor textu či vhodne zvolená farba/formátovanie písma
  • Spätný odkaz je trvalý a má atribút dofollow (nemá atribút nofollow a iné, ktoré jeho sledovanie vyhľadávačmi zamedzia)
  • Odkaz existuje od vzniku stránky (nebol doplnený dodatočne)
  • Spätný odkaz sa nachádza v prvej tretine relevantného textu – čím vyššie, tým lepšie
  • Anchor text korešponduje s obsahom cieľovej stránky
  • Stránka neobsahuje príliš veľa iných (najmä externých) odkazov
  • Externé odkazy smerujú na relevantné a dôveryhodné weby

Ako robiť kvalitné anchor texty?

Správny anchor text

  • je pre čitateľa relevantný a súvisí s obsahom
  • vystihuje cieľovú stránku
  • môže pozostávať z viacerých kľúčových slov (longtailové frázy)
  • láka čitateľa, aby naň klikol 
  • je v rôznych pádoch, tvaroch, synonymách
  • vyzýva k akcii (“pozrite si návod na XYZ“, „prezrite si sedačky do U od najlepších výrobcov“, „ďalšie návrhy spální nájdete v našich inšpiráciách“…)

Akým anchor textom sa vyhnúť?

  • pôsobia neprirodzene, “predajným” dojmom
  • sú preoptimalizované – často formulované ako presná zhoda na kľúčové slovo v jeho základnom tvare, tzv. anchor text spamming
  • sú generické (napr. „kliknite tu“, „pozrite sa tu“ „viac informácií“ a pod.)

Príklady kvalitných anchor textov

1. Odkazy, ktoré sú pre čitateľa relevantné a súvisia s obsahom:

Príklad relevantného odkazu2. Anchor text, ktorý láka čitateľa  kliknúť (rieši popisovaný problém, zo zvedavosti alebo aby si doplnil informácie, ktoré nie sú v článku bližšie spomenuté, prípadne prelinkovanie cez pojem, ktorý nemusí byť všetkým známy):

Dobrý príklad anchor textu3. Slová sú v rámci anchor textov v rôznych pádoch a tvaroch kľúčových slov, pôsobia prirodzeným dojmom:

Príklad rôznych tvarov anchor textu4. Anchor text, ktorý pozostáva z viacerých slov (longtailové frázy) vyzerá pre čitateľa prirodzenejšie:

Príklad longtailovej frázy v anchor texte

Ako to nerobiť?

Pomerne častým javom sú na stránkach aj neprirodzene pôsobiace anchor texty. Predstavte si, že odkaz hodnotí kontrolór z Googlu. Mal by šancu rozpoznať, že je daný odkaz neprirodzený?Ak áno, môžete mať problém.

Takéto spätné odkazy pôsobia príliš predajným dojmom (vo väčšine prípadov sa v skutočnosti jedná o kúpené odkazy). Výber slov použitých na anchor text je v tomto prípade formulovaný na presnú zhodu kľúčových slov (alebo jedného slova). 

Druhým častým javom je zavádzanie čitateľa s presmerovaním na inú stránku, než sa podľa obsahu očakáva. 

Príklady nevhodných anchor textov:

1. Anchor texty, ktoré pôsobia neprirodzene “predajným” dojmom 

Príklad neprirodzeného anchor textu

2. Anchor text, ktorý nevystihuje cieľovú stránku. Pokiaľ prelinkovaná stránka nedisponuje informáciou o “inteligentných posteliach” tak odkaz čitateľa zavádza.

Príklad anchor textu, ktorý zavádza3. Generické anchor texty, pre ktoré sú charakteristické frázy: “tu”, „kliknite tu“, „pozrite sa tu“ „viac informácií“ a pod.

Príklad generického anchor textu

TIP ako to urobiť lepšie: anchor text “TU” nahradiť napr. frázou “3. vydanie školského časopisu LIPTOVSKÝ STAVBÁR v školskom roku 2018-2019”.

Dobré rady na záver

Spätné odkazy sú neodmysliteľnou súčasťou obsahu na internete. Sú užitočným prvkom pre používateľov web stránok, ako aj jedným z hlavných faktorov pre vyhľadávače, ktoré vďaka nim analyzujú a určujú pozíciu samotných webov vo vyhľadávaní. Existuje veľa výskumov, ktoré pojednávajú o ich dôležitosti, spôsoboch ako ich získať, či o predajnosti a cenách spätných odkazov

Ale nie je všetko zlato, čo sa blyští. Rovnako ako vám môžu spätné odkazy pomôcť, vám vedia aj uškodiť. Toto riziko môžete eliminovať pokiaľ sa budete držať minimálne týchto dvoch odporúčaní:

  • Vyhnite sa prehnanému nákupu dofollow spätných odkazov. Google vo svojich všeobecných pokynoch (Google Webmaster Guidelines) upozorňuje na skutočnosť, že kupované spätné odkazy porušujú ich pravidlá a hrozí penalizácia kupujúcim aj predávajúcim. Predísť tomu môžete využitím atribútu rel=”sponsored”, ktorý informuje o tomto type spolupráce.
  • Dôkladne si preverte doménu, z ktorej chcete získať spätný odkaz. Pokiaľ na vás budú odkazovať “toxické” weby, hrozí, že vás ich penalizácia stiahne so sebou. Spoluprácu s webmi, ktoré vo veľkom predávajú dofollow spätné odkazy, by ste si preto mali radšej rozmyslieť.

Najslabší postih, ako vás môže Google potrestať, je odobratie získaného link juicu z odkazov, ktoré Google vyhodnotí ako spamové. Priamo úmerne s tým súvisí aj následný prepad pozícii webu vo vyhľadávaní. 

Získavanie kvalitných spätných odkazov je časovo náročná aktivita, ktorá si vyžaduje určitú dávku kreativity a komunikácie. Práve preto je vhodné mať v tíme odborníka, ktorý vie vyhodnotiť všetky pozitíva a negatíva rôznych typov odkazov a ich umiestnení na stránkach. Hlavným hrdinom stále zostáva kvalitný obsah, na ktorý budú odkazovať iné weby sami od seba. 

Zaujal vás článok? Podeľte sa o neho so svojimi priateľmi na Facebooku či Twitteri, prosím :). A ak nechcete, aby vám ušiel náš ďalší obsah, pridajte sa do newslettru nižšie. Ďakujeme :).

11 rokov skúseností do vášho e-mailu

Chcete dostávať spoľahlivé SEO tipy a privátne know-how z našich tímových porád? Stačí ak vyplníte e-mail a prihlásite sa k odberu.

Napísať nový komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.