Novinky v oblasti SEO: jeseň 2023

Aký vplyv mal augustový, a čerstvo skončený, októbrový, core update? Začiatkom októbra tiež Google priniesol informáciu o novom spam update. Máme aj prvé výsledky obmedzenia FAQ a How to a Google začal s indexáciou CSV súborov. Toto a veľa ďalších užitočných informácií sme pre vás pripravili v jesenných novinkách.  

V jesenných novinkách sa venujeme týmto témam:

Aktualizácie Google algoritmov

V posledných týždňoch nastalo toľko zmien, že sme sa v nich začali strácať. Keď to máte podobne, môže vám pomôcť táto prehľadová tabuľka s termínmi posledných zmien:

AktualizáciaZačiatok nasadzovaniaDokončenie
Novembrový core update2.11.2023Predpokladáme cca 16.11.2023
Bug v Google Discover5.10.202331.10.2023 bug opravený
Októbrový core update5.10.202319.10.2023
Spam update4.10.202319.10.2023
Google helpful content update14.9.202328.9.2023
Augustový core update22.8.20237.9.2023

Novembrový core update

V predvianočném období, od 2.11. začal Google nasadzovať ďalšiu významnú aktualizáciu. Než sa prejaví všade, tradične to potrvá približne 2 týždne. Vyvrcholenie vianočnej sezóny môže pre niektorých dopadnúť výborne. Žiaľ na úkor iných. 

Októbrový core update nasadený. Bug v discover feede opravili až 1.11.

Správa o októbrovom core update, bola vyhlásená 5. októbra a trvala presne 2 týždne, do 19. októbra: 

Obrázok z GSSD, októbrový core update

Väčšina core update od Google vedie k výkyvom v hodnotení vyhľadávania. Tieto výkyvy môžu trvať až do ďalšej aktualizácie. Preto sa často stáva, že niektoré stránky zaznamenávajú zvýšenie viditeľnosti a tiež návštevnosti, iné naopak, zaznamenajú pokles.

Súčasťou tejto aktualizácie bol žiaľ aj bug, kvôli ktorému mohli prísť niektoré weby o návštevnosť z Google Discover. Pokiaľ to zasiahlo aj vás, od cca 1.11. by ste mohli pozorovať zlepšenie, keďže bug opravili. Na Twitteri nájdete príklady viacerých webov s veľmi negatívnym vývojom. Google je občas nepredvídateľný.

Zdroje: https://searchengineland.com/google-august-2023-core-update-rollout-is-now-complete-431593https://diggitymarketing.com/seo-news-round-up-oct-2023/

Augustový core update 

Po marcovom core update prišiel v auguste ďalší core update. Trval presne 16 dní a to od 22. augusta do 7. septembra, kedy Google oficiálne vyhlásil jeho ukončenie:

Potvrdenie o core update.

Lily Ray, uznávaná expertka v oblasti digitálneho marketingu a SEO, analyzovala stránky podľa kategórií, ktoré boli najviac postihnuté touto aktualizáciou. Zistila, že medzi ne patria spravodajské stránky, stránky s recenziami, stránky o zdraví a cestovateľské stránky. 

Niektoré spravodajské stránky zaznamenali až 70% pokles viditeľnosti.

Graf. Analýza poklesu viditeľnosti po augustovom core update.

Verejne známy Reddit.com patril medzi najviac odmeňované stránky s 64,68% nárastom viditeľnosti. Lily uvádza, ze stránky, ktoré majú obsah generovaný používateľmi vo všeobecnosti zaznamenali veľmi dobré výsledky.

Graf. Analýza nárastu viditeľnosti po augustovom core update.

Rada od Google pre majiteľov stránok znie, aby sa zamerali na kvalitu svojho obsahu pokiaľ zažívajú pokles na svojich stránkach. Tiež odporúča vypracovať audit, vďaka ktorému vieme zistiť, ktoré stránky boli najviac dotknuté a aké typy vyhľadávania táto aktualizácia najviac postihla. Treba mať tiež na pamäti, že  pokiaľ  zlepšíme negatívne zasiahnutú webovú stránku, nie je pravidlom, že príde k okamžitej zmene v jej hodnotení.

Aktualizácia Google helpful content update

Aktualizácia užitočného obsahu, resp. „helpful content update“ bola spustená 14. septembra a skončila 28. septembra. Nesie so sebou vylepšený klasifikátor a zameriava sa na užitočný a kvalitný obsah pre užívateľov výsledkov vyhľadávania. 

Po tejto aktualizácií, SEO špecialista Glenn Gabe, postrehol výrazný pokles pri webových stránkach, ktoré neposkytujú užitočný obsah. Môžeme u nich pozorovať bežné chyby z hľadiska UX, na svojich stránkach majú príliš veľké reklamy alebo automaticky prehrávajúce videá a iné rušivé elementy.

Graf. Pokles webov ktoré neposkytujú užitočný obsah.

Od Google sme dostali odporúčanie blokovať indexovanie obsahu tretích strán, ak nesúvisia s hlavným obsahom webovej stránky. Tiež zmierňuje požiadavky pre strojovo generovaný obsah a tvrdí, že takto vytvorený obsah akceptuje, pokiaľ je pre užívateľa prínosný.

O zmenách, ktoré prebehli počas tejto aktualizácie sa dočítate viac v dokumente o pokynoch týkajúcich sa hodnotenia kvality.

Zdroj: https://on-page.ai/pages/helpful-content-update/

Spam update

Google 4. októbra predstavil Spam update, ktorého cieľom malo byť zlepšenie efektivity ochrany pred spamom na webe. Ide o reakciu na antispamové odpovede a na problémy týkajúce sa kvality výsledkov vyhľadávania, ktorú členovia komunity priebežne dopĺňali vo formulári určeného na nahlásenie spamu. 

Táto aktualiázia sa týkala hlavne jazykov ako je turečtina, vietnamčína, indonézčina, hindčina a čínština. Išlo o postupné spustenie aktualizácie, ktorá trvala do 20. októbra.

Pokiaľ ste zaznamenali po tejto aktualizácií nejaké zmeny, pravdepodobne Google váš obsah označil ako spam a preto odporúčame pozrieť si pravidlá týkajúce sa spamu.

Vyhľadávač Seznamu je šetrnejší v sťahovaní obsahu 

SeznamBot je robot Seznamu, ktorý prechádza internet v hľadaní nových webových stránok a aktualizuje informácie o tých, ktoré už pozná. Najnovšie vylepšil sťahovanie obsahu z web stránok. Je šetrnejší k serverom odkiaľ obsah získava, pričom množstvo stiahnutého obsahu je rovnaké.

Stará verzia tzv. downloaderu mala pravidelné nárasty v dátovom prenose, čo mohlo spôsobiť preťaženie webového serveru alebo reguláciu počtu requestov:

Graf znázorňujúci nárazový traffic generovaný predchádzajúcou verziou downloaderu v priebehu šiestich hodín.

Zdroj obrázku.

Nová verzia downloaderu rozdeľuje požiadavky na stiahnutie rovnomerne v čase, pričom celkový objem stiahnutých stránok zostáva nezmenený:

Graf zobrazujúci rovnomerný traffic generovaný novou verziou downloaderu počas šiestich hodín.

Zdroj obrázku.

To môže byť výhodné pre veľké weby, ktoré mohol SeznamBot občas preťažovať, ale aj pre menšie weby, ktorých hostovacie služby mohli občas regulovať dátový prenos od SeznamBota.

Indexácia CSV súborov na Google 

Google už začal indexovať aj CSV súbory. Okrem spomínaných súborov, vie indexovať aj klasické .pdf súbory, súbory od excelu .xls, .xlsx, dokument .doc alebo .docx, súbory od open officu .odt, obrázkové formáty JPEG alebo PNG a pod. Celkový zoznam týchto súborov nájdete na oficiálnej stránke Google o indexovaných typoch súborov.

Názvy webu vo výsledkoch vyhľadávania sú dostupné vo všetkých jazykoch

Ešte minulý rok v októbri Google zverejnil novinku – Názvy webu (site names) na mobilných zariadeniach len pre jazyky: angličtina, nemčina, francúzština a japončina. O necelého pol roka v marci v týchto jazykoch pridal názvy webu aj na desktopoch.

V septembri Google na svojom centrálnom blogu zverejnil článok, v ktorom píše, že sa rozhodol názvy webov, ktoré sa týkajú domén a subdomén, používať vo všetkých jazykoch.

Názvy webov sme pridali aj do nášho SERP simulátora.

Google už reálne obmedzil FAQ a  HowTo vo vyhľadávaní

Ako sme už spomínali v minulých novinkách, rozšírené výsledky FAQ sa budú zobrazovať už len na autoritatívnych vládnych a zdravotníckych stránkach. Pokiaľ si ich ale na webe ponecháte, nespôsobia vyhľadávaniu problémy, ale nebudú mať žiadne viditeľné účinky vo vyhľadávaní na Google.

Na nasledujúcom obrázku si môžete všimnúť výrazný pokles na našom Spotibo.com:

Graf. Pokles How to a FAQ.

Od 13. septembra by sa vo vyhľadávaní nemali zobrazovať ani HowTo výsledky. Google považuje tento typ výsledkov za zastaraný. Jeho cieľom je vytvárať čistejší a jednotnejší obsah v SERPe.

Google testuje modré zvýraznenie textu v úryvkoch vo výsledkoch vyhľadávania

Google začal testovať zvýrazňovanie častí textu v rámci úryvkov modrou farbou pre prvých 10 výsledkov vyhľadávania. 

Nové modré zvýraznenie textu na Google.

„Popisy“ pod odkazmi v SERPe sú ako miniatúrne úryvky definujúce KW. Nejde o metapopisy. Po kliknutí na text sa dostanete priamo na zvýraznenú položku textu, ako by to bol hlavný úryvok článku.

Prebieha testovanie nového featured snippetu “Mentioned in”

Google testuje novú funkciu úryvku vyhľadávania s názvom Mentioned in. Táto funkcia pridá novú sekciu do úryvku výsledkov vyhľadávania a umožní užívateľovi rozbaliť webové stránky, na ktorých je táto lokalita spomenutá.

Nový featured snippet

Novinky v Google Search Console v sekcii Nákupy

Google oznámil, ako sa môžu zobraziť obchodníkom upozornenia v nových prehľadoch, pokiaľ nastane nejaký problém a produkty sa prestanú na karte Nákupy zobrazovať:

Pre obchodníkov sa tiež týmto naskytla príležitosť zvýšiť počet kliknutí a zlepšiť hodnotenie produktov na Googli. Pokiaľ Vám tieto vylepšenia v prehľade na karte Nákupy nefungujú, pozrite si v nastaveniach, či máte priradený Google Search Console k účtu Google Merchant Center. Po priradení vlastníctva budete môcť vidieť nové prostredie:

Zdroj: https://developers.google.com/search/blog/2023/09/search-console-merchant-center-association?hl=en

Verím, že ste sa obohatili novými informáciami, ktoré vám do budúcna určite prinesú úžitok. Pokiaľ nechcete, aby vám niečo uniklo, odporúčame prihlásiť sa do newslettra nižšie ↓

Získajte praktické SEO tipy pre zvýšenie zisku

Overené tipy z 13-ročnej praxe Praktické návody Automatizácie šetriace hodiny



Zanechať prvý komentár

Čítajte ďalej