Májové novinky v oblasti SEO – 2023

V Spotibe sme aj v máji sledovali dianie v SEO svete. Google zredukoval zobrazovanie FAQ vo výsledkoch, končí ikona zámku z URL a prichádza nová metrika INP. Čo všetko nás tento mesiac zaujalo si môžete prečítať v nasledujúcom článku. 

Čo by vám nemalo uniknúť: 

Google zredukoval zobrazovanie FAQ vo výsledkoch vyhľadávania

Za posledný mesiac bol zaznamenaný výrazný pokles rozšírených výsledkov vyhľadávania s FAQ alebo inak s často kladenými otázkami.

Zmeny sú viditeľné aj na slovenských a českých projektoch. Napr. Zdeněk Dvořák (Linki) informoval, že mu Google prestáva od začiatku mája zobrazovať FAQ vo výsledkoch vyhľadávania.

Na nami spravovaných projektoch je to žiaľ väčšinou podobne (posledný pretras bol okolo 4.5.): 

Niekde je pokles prakticky na nulu, inde menší. Spravidla je to u zahraničných projektov miernejšie, máme prípad aj bez poklesu.

Zmeny sa môžu líšiť aj od toho, či sa jedná o výsledky vyhľadávania na mobile alebo desktope:

Zdroj:  Glenn Gabe Twitter.

John Mueller vo svojom neoficiálnom vyhlásení dodal, že FAQ sa stalo pre stránky vo výsledkoch vyhľadávania obľúbenou súčasťou a preto je potrebné nájsť správnu rovnováhu medzi ich zobrazovaním.

A čo dopady?

Zatiaľ nemáme až tak veľa dát na rozhodné závery, no zdá sa, že miera prekliku, kde FAQ vypadlo, je nižšia o cca desatinu. Tj. ak bolo CTR 10%, teraz je 9%.

Ak používate FAQ schema aj vy, budeme radi, ak sa podelíte o svoje skúsenosti. Dáta si v Google Search Console vyklikáte takto:

Výrazné zmeny v pozíciach na Seznam.cz

10.5. na Sezname upravili relevanciu výsledkov vyhľadávania. Hneď nasledujúci deň (11.5.) sa ukázali výrazné výkyvy monitorovaných kľúčových slov v nástroji Collabim:

Zdroj: Štatistiky kľúčových slov na Collabim.cz.

Na grafe si môžete všimnúť aj to, že nadpriemerené kolísanie pozícií naďalej pokračuje aj mesiac od nasadenia zmeny. Žeby nový systém ešte ladili?

Čo sa presne stalo?

Cieľom zmeny je zlepšenie relevancie výsledkov. A to tak, aby lepšie zodpovedali očakávaniam hľadajúcich. Prinášame sumár správy z blogu Seznamu

Napríklad ak užívateľ hľadá “Iphone 13”, chce ísť do e-shopu, kde si telefón kúpi alebo sa zaujíma o recenzie, parametre telefónu? 

Seznam hľadané dotazy priebežne analyzuje a kategorizuje. Delí ich na niekoľko typov: Informačné, navigačné, transakčné, hľadanie služieb. Niekedy je príslušnosť do danej kategórie zrejmá, niekedy nie. V Sezname si pomáhajú tiež modelmi strojového učenia a využívajú anotované dáta. To sú dáta, kde je pri dvojiciach dotaz + dokument ohodnotené, ako moc je relevantný  daný dokument k zadanému dotazu.

Výstupom je tak niekoľko sád výsledkov. Zámerom je vytvoriť len jeden SERP a preto je potrebné sa rozhodnúť, z ktorých streamov chcú výsledky zostaviť. Ak nastane sitácia, kedy zámer nie je možné jednoznačne určiť, miešajú SERP s viacerými druhmi výsledkov.

Na SEObootcamp sa môžete prihlasovať len do 16.6.

SEObootcamp je skvelá akcia od SEO špecialistov pre SEO špecialistov. Bude sa konať 22.9. – 24.9. V českom Radešíne. Čas na prihlásenie sa kráti, tak hor sa do prihlasovania :).

Ako prebiehal predchádzajúci ročník si môžete prečítať na našom blogu.

Core Web Vitals metrika INP nahradí FID (v marci 2024)

Google oznámil, že v marci 2024 bude Core Web Vitals metrika First Input Delay (FID) nahradená novou metrikou Interaction to Next Paint (INP)

Rovnako ako FID aj INP je metrikou na meranie interaktivity. Obe metriky tak prakticky merajú rýchlosť odozvy na akciu užívateľa. T.j. keď sa vám stránka načíta a vykreslí a vy môžete vykonávať interakcie s myšou, z dotykovej obrazovky či pomocou klávesnice, stránka však reaguje s určitým oneskorením. Hlavné rozdiely medzi metrikami sú:

  • Zatiaľ čo FID meria iba oneskorenie prvej interakcie, INP meria odozvu všetkých interakcií až do zmeny URL a vyberie tú najhoršiu odozvu.
  • FID nemeria celé oneskorenie iba jeho prvú časť, oneskorenie vstupu (input delay), INP však okrem oneskorenia vstupu (input delay) meria tiež spracovanie vstupu (processing time) a oneskorenie prezentácie (presentation delay).

Nakoľko je metrika FID pomerne benevolentná, pre drvivú väčšinu webov (podľa dát Googlu až 95%) nepredstavovala doteraz žiadny problém. S novou metrikou INP sa však požiadavky na interakciu s webom zvýšia a objaví sa pravdepodobne množstvo webov, ktoré podľa tohto merania nebudú dosahovať vyhovujúce skóre. Ak vás zaujíma ako je na tom váš web, výsledky merania INP sú už teraz dostupné v Chrome UX reporte. Viac o metrike INP sa môžete dočítať v článku od Martina Micháleka.

Google oficiálne o “topic authority”

Vyhľadávače môžu web či autora posudzovať podľa autority v určitej oblasti. Existuje mnoho hodnotiacich faktorov, ktoré autoritu vyhodnocujú. Jedným z prvých známych hodnotiacich algoritmov je TrustRank z roku 2004, resp. Neskôr Topical TrustRank.. 

Aktuálne Google priniesol niekoľko oficiálnych informácií, o tom, ako tzv. “topic authority system” reálne funguje v spravodajstve, novom obsahu. Cieľom tohto systému je poskytovať relevantnejší, odbornejší a informovanejší obsah vo vyhľadávaní a správach na Google pre dopyty na špecializované témy.

Systém správy tém umožňuje Google poskytovať viac výsledkov lokálnych správ. Pomáha uprednostňovať obsah z miestnych a regionálnych publikácií a poskytuje čitateľom vhodnejšie informácie.

Napríklad pri povodni v oblasti používateľa, bude Topic Authority uprednostňovať obsah z lokálnych správ, ktoré pravidelne pokrývajú témy v danom regióne.

Ako funguje „Topic Authority“?

Systém využíva množstvo signálov na meranie úrovne odbornosti publikácie v konkrétnych oblastiach. Medzi primárne signály patria:

  • Význam zdroja v danej téme alebo lokalite: Napr. ak sa niečo stane v Trnave, Google môže uprednostiť weby, ktoré sa špecializujú na regionálne spravodajstvo.
  • Vplyv a pridaná hodnota: Google zohľadňuje nakoľko je obsah originálny, prináša niečo nové. A či ho ostatní citujú. Google presne neuvádza čo to znamená. Môžu to byť odkazy, ale aj zmienky.
  • Reputácia zdroja: Google vyhodnocuje kvalitu webu podľa dávnejšie pridávaného obsahu, “odporúčaní” od iných autoritatívnych webov v danej téme. Ako príklad Google uvádza, že silným signálom kvality môžu byť pre spravodajský web získané novinárske ocenenia.

Google viac uprednostní informácie z osobného uhla pohľadu a od expertov

V jednej zo správ od Googlu nás veľmi zaujalo, citujeme:

V nasledujúcich mesiacoch nasadíme aktualizáciu, vďaka ktorej lepšie rozpoznáme obsah vytvorený z osobného alebo expertného uhľa pohľadu, čo nám umožní zaradiť viac takýchto užitočných informácií do vyhľadávania.

Smer Googlu je jasný, pokiaľ chcete vo vyhľadávaní uspieť aj v budúcnosti, mali by ste mať nejakú pridanú hodnotu. Treba na tom pracovať už teraz. Všeobecné texty, často skompilované z internetu, nie sú cesta.

Pomáha vôbec HTTPS SEO? 

Vplyv HTTPS na SEO je často preceňovaný. Písali sme o tom aj pred pár rokmi pre Strategie.sk.

HTTPS, resp. Zabezpečené HTTP s tzv. TLS (Transport Layer Security, vylepšená verzia SSL), zabezpečuje šifrovaný prenos dát medzi našim počítačom a webstránkou alebo serverom, na ktoré sa pripájame cez internet. Pripojenie zabezpečené SSL certifikátom chráni šifrovaním všetky prenášané dáta – napríklad platobné údaje, či našu online komunikáciu. 

John Mueller z Google vyvrátil tvrdenie, že by SSL certifikát pomáhal SEO.

Táto informácia sa začala šíriť po zverejnení príspevku na Mastodon, kedy jeden z členov napísal: „Zlepšite SEO a reputáciu svojho webu pomocou bezpečnostného opatrenia, ktoré musíte mať: SSL certifikát” 

 

Informáciou sa zaoberal článok na Search Engine Journal. Na jednu stranu Google označuje HTTPS za hodnotiaci signál. Aspoň to tvrdí správa z roku 2014 a John Mueller to v roku 2019 paradoxne potvrdil. A teraz tá istá osoba vraví, že to SEO nepomáha.

Ste zmätení? Aj my :). 

Aktualizácia: John Mueller po otázke Pavel Ungra svoje stanovisko upresnil:  

We called it a „tiebreaker“ — it’s not going to make or break your site’s SEO, though technically a tiebreaker is more than nothing.

Priamy vplyv na SEO je zrejme „malé (takmer) bezvýznamné plus“. Používanie HTTPS je dôležité z iných dôvodov

Nový “inkognito” mód v Collabime: Ak ho nezapnete, konkurencia sa môže dostať k vašim kľúčovým slovám

Pred dvomi mesiacmi prišiel Collabim s novou funkciou, prostredníctvom ktorej sa môže dostať konkurencia k vašim kľúčovým slovám v projektoch. Písali sme o tom v predchádzajúcich novinkách.  

Sme vďační, že nakoniec umožnili dáta nezverejňovať. V nastavení účtu pridali možnosť zapnúť tzv. „inkognito mód“.

Avšak potom nebudú dostupné niektoré funkcie:

  • Keyword Analyzer – Collabim databáze (to sú práve dáta z iných Collabim účtov)
  • Svätý grál – exporting
  • SERP Analyzer

Tzn. pokiaľ nechcete, aby sa konkurencia dostala k pre vás dôležitým (a unikátnym) kľúčovým slovám, stačí zapnúť inkognito mód. A zároveň ak chcete aj naďalej čerpať frázy od konkurencie, treba si zrejme zakúpiť ďalší účet.

Jednohubky, drobnosti:

Zaujímavosti z Google SEO office hours:

Tento mesiac mnoho zákusilných informácií nezaznelo. Vyberáme iba dve drobnosti:

Sú výsledky URL inspection v Search Console a výsledky v Rich Results testing nástroji generované rovnako?

Áno.

Je dôležité popisovať názvy súborov pre obrázky?

Vo všeobecnosti sú trošku prínosné. Ak máte mnoho obrázkov, napr. Milióny, treba zvážiť, či to bude dostatočne prínosné meniť.

Ikona zámku HTTPS v Google Chrome končí

Všetci určite poznáme ikonku zámku, ktorá sa nám zobrazuje v adresnom riadku v našich prehliadačoch. Ikonka v súčasnosti slúži ako indikátor šifrovania, ale tiež ako aktívny prvok, ktorý ponúka prístup k bezpečnostným voľbám, ktoré sa vzťahujú k danému webu.

 

Prieskum spoločnosti Google v roku 2021 odhalil, že ikonka zámku vytvára v používateľoch falošný pocit bezpečia. Len 11% účastníkov štúdie správne pochopilo presný význam ikonky zámku. Používatelia nesprávne predpokladajú, že ikona zámku znamená, že stránka je bezpečná a preto automaticky dôverujú stránke, ktorú navštevujú. To je potenciálne škodlivé vnímanie, pretože aj phishingové a malvérové stránky bežne zobrazujú túto ikonku.

Google sa preto  rozhodol nahradiť ikonku zámku za novú, prepracovanejšiu a neutrálnejšiu,, ktorej zobrazenie je momentálne naplánované na september 2023. Jej nový dizajn si môžete pozrieť v obrázku nižšie. 

Zdroj: https://www.searchenginejournal.com/chrome-https-lock-icon-is-going-away/485861

Nezvyčajné problémy pri crawlovaní AMP webu v Google Search Console

Jeden z užívateľov na Twitteri uverejnil príspevok o tom, ako zachytil v Google Search Console prudký nárast problémov s “crowlovaním” AMP webov (Accelerated Mobile Pages – open source, ktorý je určený najmä pre tvorbu webových stránok hlavne pre mobilné zariadenia). Príspevok komentovalo niekoľko desiatok užívateľov, ktorý mali rovnaký problém. Podľa všetkého sa ale jednalo o chybu v Google Search Console.

Zdroj: https://www.seroundtable.com/google-search-console-amp-crawl-issues-35421.html

 

Live Agent na paneli lokálnych firiem

Google zaviedol tlačítko „chat s Live agentom“ na niektorých paneloch lokálnych firiem vo výsledkoch vyhľadávania:

Joel Headley, bývalý zamestnanec spoločnosti Google, který pracoval pre lokálne SEO, sa na Twitteri zmienil, že chatovanie s live agentom sa môže zobraziť pri firmách, ktoré používajú Business Messages od Googlu.

Zdroj: https://www.seroundtable.com/google-local-business-panel-chat-with-live-agent-35347.html

 

Lokálne SEO

Google zobrazuje adresu vašej firmy vo viacerých jazykoch

Google môže vo svojich mapách a vo výsledkoch lokálneho vyhľadávania zobraziť adresu vašej firmy vo viacerých jazykoch. Takže ak vlastníte napríklad hotel, ktorý sa nachádza v Quebecu, Google zobrazí adresu v angličtine ale aj v miestnom jazyku, ktorým je francúzština:

Nevýhodou je, že adresy vo viacerých jazykoch nie je možné upravovať a jedná sa o automatický preklad Google.

Zdroj: https://www.seroundtable.com/google-maps-addresses-in-multiple-languages-35355.html

 

To je z májových noviniek všetko. Na májových novinkách spolupracovali Janko Januška a Tomáš Ďurovič.

Aby vám to neušlo, potešíte nás prihlásením do newslettra nižšie ⬇.

Získajte praktické SEO tipy pre zvýšenie zisku

Overené tipy z 13-ročnej praxe Praktické návody Automatizácie šetriace hodiny



Zanechať prvý komentár

Čítajte ďalej