Júnové novinky v oblasti SEO

Jún 2023 bol v SEO plný zaujímavých udalostí. Zaznamenali sme nestálosť výsledkov vyhľadávania na Google a diskusie o neoficiálnych zmenách algoritmov. Zaujala nás nová technológia Google SGE aj to, že Sitemap ping funkcia sa bude rušiť. Prečítajte si naše novinky, aby vám nič neuniklo. 

V nasledujúcom článku sa dozviete:

V júni zrejme prišlo k viacerým výraznejším zmenám algoritmov. (Neboli oficiálne potvrdené.)

Všimli sme si, že výsledky vyhľadávania na Google boli počas júna veľmi nestále. Boli sme svedkami ich výkyvov. Aj na twitteri sa rozmohli diskusie o pretrvávajúcej vysokej volatilite vo vyhľadávaní Google a preto sa pýtame, kde je potvrdená aktualizácia algoritmu hodnotenia od Google?

O tejto situácií tiež informoval Barry Swartz, ktorý poukázal na prudký nárast kolísania pozícii po niekoľkých väčších nepotvrdených aktualizáciách:

Graf - SERP volatility

Len pripomíname, že poslednou potvrdenou aktualizáciou bola aktualizácia recenzií a to v apríli 2023 o ktorej sa dočítate v našich starších SEO novinkách.

Zdroje: 
https://www.seroundtable.com/google-search-algorithm-ranking-update-35507.html
https://www.seroundtable.com/google-search-ranking-algorithm-update-fluctuations-35551.html
https://www.seroundtable.com/google-search-ranking-volatility-exploding-today-35604.html

Newsfeed v Sezname bude mať nové skóre hodnotenia s názvom Aura 

Newsfeed v Sezname a snaží neustále zobrazovať kvalitný obsah, dôveryhodné informácie a tiež unikátne texty. Aby stále napredoval, zavádza tzv.  Auru, ktorá bude slúžiť ako dlhodobá štatistická interpretácia niekoľkých faktorov konkrétneho webu. 

Aura sa počíta z troch setov náhodne vybraných článkov, ktoré boli publikované v posledných šiestich mesiacoch vo feede, ktoré sú automaticky hodnotené.

Auru ovplyvňuje:

  • Clickbaitovosť titulkov
  • Originalita webu
  • Dodržiavanie novinárskych štandardov pre prácu s informáciami a obsahom

Web dostane číselné hodnotenie v rozmedzí 0 až 1. Táto hodnota sa bude prepočítavať automaticky každý deň. Akú Auru má konkrétny web je možné dohľadať po prihlásení do partnerského rozhrania v sekcií Newsfeed.

Zdroj:
https://blog.seznam.cz/2023/06/weby-ve-feedu-budou-mit-nove-auru-jde-o-skore-ktere-odrazi-kvalitu-obsahu/ 

Zoznámte sa s technológiou Google SGE s 12 prehľadmi vytvorenými AI algoritmami

Google sa neustále snaží byť na čele inovácií v oblasti vyhľadávania. Dôkazom je aj koncept vyhľadávania (SGE) za pomoci umelej inteligencie (AI), ktorý nedávno predstavil. Ide o experiment vo výsledkoch vyhľadávania, ktorý priamo konkuruje ďalšej umelej inteligencií akou je Bing Al a ChatGPT. SGE  používa umelú inteligenciu na poskytovanie vysoko relevantných informácií pre používateľov vo výsledkoch vyhľadávania. 

Kristi Hines zo Searchenginejournal preskúmala a spracovala 12 prehľadov s Google SGE:

Screenshot - Google SGE

Kde všade sa s AI od Googlu zrejme stretneme?

  1. Featured Snippets
    Jedným z významných prehľadov AI sú Featured Snippets. Tieto stručné súhrny sa zobrazujú v hornej časti výsledkov vyhľadávania a ponúkajú rýchle odpovede na otázky. Predpokladáme, že ak ste aktuálne silní vo featured snippetoch, nástup Google SGE to žiaľ môže zmeniť. Nemyslíme si to len my. Veľmi zaujímavý pohľad priniesol na túto tému aj Jan Onesork. 
  2. Panely znalostí
    Panely znalostí poskytujú informácie  vrátane ľudí, miest a organizácií. AI zhromažďuje údaje z rôznych zdrojov aby vytvorili a poskytli  používateľom množstvo informácií bez toho, aby museli klikať na viacero ďalších odkazov. 
  3. Karusel obrázkov v SERPE
    Prejdením prstom cez sériu obrázkov v karusely môžu používatelia rýchlo prezrieť a tiež objaviť relevantné vizuálne informácie. 
  4. Videá v SERPE
    Pred tým, ako používatelia kliknú na dané video, majú možnosť pozrieť si jeho krátku ukážku, aby zistili, či súhlasí s ich zámerom vyhľadávania bez toho, aby opustili výsledky vyhľadávania.
  5. Súvisiace otázky 
    Tieto otázky nájdeme pod panelom vyhľadávania. Otázky poskytujú ďalšie informácie a umožňujú používateľom naraziť na oblasti týkajúce sa témy a podtémy, o ktoré majú záujem.
  6. Ľudia sa tiež pýtajú
    Podobne ako pri Súvisiacich otázkach, aj pri tejto téme to funguje rovanko. Ľudia sa tiež pýtajú rozširuje dopyty používateľov a ponúkajú nápovedy často kladených otázok. Každá otázka ponúka krátku odpoveď a môže nadväzovať na ďalší kontext. 
  7. Lokálne výsledky
    Tieto prehľady, ktoré fungujú pri vyhľadávaní na základe polohy, pomáhajú používateľom nájsť relevantné firmy, ich kontakté údaje, recenzie a mapy, ako je možné sa k nim dostať. 
  8. Recenzie 
    Vo výsledkoch vyhľadávania vďaka Google SGE, uvidíme recenzie hodnotených webových stránok. Nemusíme tak už chodiť priamo na webové stránky aby sme zistili koľko hviezdičiek dostal daný obchod. 
  9. Recepty
    Pre fanúšikov varenia je tu dobrá správa. Vo výsledkoch vyhľadávania sa týmto nadšencom hneď zobrazia zoznamy ingrediencií, podrobné pokyny a obrázky jedál bez toho, aby opustili stránku s výsledkami vyhľadávania.
  10.  Pracovné ponuky
    Pre uchádzačov o zamestnanie Google SGE poskytuje komplexný prehľad pracovných ponúk priamo vo výsledkoch vyhľadávania. Používatelia môžu filtrovať a upravovať svoje kritériá vyhľadávania, aby čo najrýchlejšie a najefektívnejšie našli relevantné pracovné príležitosti.
  11.  Udalosti, akcie, aktivity
    Vo výsledkoch vyhľadávania vďaka algoritmom AI môžeme naraziť na nasledujúce udalosti, napríklad koncert, na ktorý by sme radi išli s možnosťou zakúpiť si naň vstupenky bez toho, aby sme navštívili stránku, na ktorej si môžeme tieto vstupenky zakúpiť. 


Sitemap: Koniec ping funkcie + oficiálne stanovisko k využitiu <lastmod>, <changefreq> a <priority>

Google 26. júna 2023 oznámil, že do 6 mesiacov zruší možnosť tzv. „pingovania sitemapy“ a poskytol tiež doplnkové informácie k používaniu prvku <lastmod>, <changefreq> a <priority> v sitemapách.

Sitemap ping

Na daný moment existujú 3 hlavné spôsoby ako Google informovať o existencii mapy stránok (sitemapy):

  1.     Vloženie sitemapy do Google Search Console
  2.     Umiestnenie odkazu na sitemapu v Robots.txt
  3.     Zaslanie anonymnej HTTP požiadavky vo forme https://google.com/ping?sitemap=https://mojadomena.sk/sitemap.xml priamo v prehliadači užívateľa

Práve posledná spomínaná možnosť by zhruba o 6 mesiacov už nemala byť dostupná. 

Ešte minulý rok, takéto anonymné vloženie mapy stránok zrušil tiež Bing.

<Lastmod>, <changefreq> a <priority> v sitemapách

Google vo svojom poslednom vyjadrení uviedol, že využíva element <lastmod> ako signál pre plánovanie crawlovania URL adries. V Googli upozornili tiež na to, že aktualizácia dátumu v elemente <lastmod> by mala odrážať skutočné zmeny vykonané v obsahu alebo štruktúre stránky (významnejšia zmena obsahu, interného prelinkovania či zmena v štruktúrovaných dátach).  V prípade ak zmena dátumu v elemente <lastmod> nie je spojená s reálnou zmenou v obsahu, Google môže pri budúcich úpravách v elemente <lastmod> stratiť dôveru a prestane sa na  tento údaj v mape stránok spoliehať.

Lastmode sa nemusí používať pri všetkých stránkach. Napríklad na stránkach kategórií, kde sa veľmi často dynamicky generujú odkazy na nové stránky sa lastmod neodporúča.

Ukážka elementov <lastmod>, <changefreq> a <priority> v sitemape

Ukážka elementov <lastmod>, <changefreq> a <priority> v sitemape

Okrem iného sa v Googli vyjadrili aj k sitemap elementom <changefreq> a <priority>, pričom tieto Google nateraz neberie do úvahy a nijak s nimi nepracuje.

INP metrika v reporte Google Search Console

Koncom júna prišla informácia od Google, o zavedení výziev Interaction to Next Paint (INP), ktorá sa stane súčasťou prehľadu Core Net Vitals v Google Search Console. Táto strategická zmena pomôže vlastníkom včas optimalizovať webové stránky a uľahčí im tiež prechod na spomínanú metriku.

Pripomíname, že Google sa chystá v marci 2024 metriku First Input Delay (FID)  nahradiť  novou Interaction to Next Paint (INP) metrikou. Tieto metriky merajú rýchlosť odozvy na akciu užívateľa. Bližšie vysvetlenie na čo slúžia a aké sú medzi nimi hlavné rozdieli sa dočítate v našich novinkách v oblasti SEO.

Zdroj:
https://searchengineland.com/google-adds-inp-report-to-search-console-428456

Google SEO office hours: Prečo štruktúrované dáta zobrazujú chyby vo validátore od Google, ale nie v tom od schema.org?

Schema.org je nezávislý subjekt, ktorý definuje dátové typy a atribúty pre štruktúrované dáta. Google má však špeciálne požiadavky na vyplnenie niektorých atribútov, aby tak dokázal využiť štruktúrované dáta – napríklad pre ich zobrazenie v rich snippetoch.

Na validáciu štruktúrovaných úryvkov preto Google okrem Validator.Schema.org odporúča aj svoj nástroj – Rich Results Test. Tento nástroj skontroluje, či štruktúrované úryvky spĺňajú kritériá Googlu. Vyplnenie určitých hodnôt je povinné, niektoré hodnoty sú dobrovoľné. Testom zistíme, či sú povinné hodnoty vyplnené, avšak pozor – nezistíme ním, či sú vyplnené správne.

Každá hodnota má mať určitý formát. Podľa dokumentácie Googlu si však ľahko overíme správnosť jej formátu. Vezmime si príklad pracovného portálu, ktorý chce využívať štruktúrované dáta pre pracovné ponuky. Dátum zverejnenia pracovnej ponuky je jedným z povinných údajov, ktorého zápis by si mal skontrolovať podľa dokumentácie Googlu.

Problémy týkajúce sa kvality výsledkov vyhľadávania môžeme nahlásiť pomocou upraveného formulára 

V októbri minulý rok, Google zaviedol základy vyhľadávania obsahujúce pravidlá a postupy, ktoré spoločnosť dodržiava, aby chránila svojich používateľov a poskytovala vysokokvalitné výsledky.

Stránky, ktoré porušujú pravidlá Googlu, sa môžu vo výsledkoch vyhľadávania umiestniť nižšie alebo sa tam nemusia zobraziť vôbec. Pokiaľ ale stále vidíme vo výsledkoch vyhľadávania stránky, o ktorých si myslíme, že porušujú pravidlá týkajúce sa spamu, môžeme na to upozorniť prostredníctvom vylepšeného formulára určeného na hlásenie spamu. Vo formulári môžeme zadať danú URL adresu a vybrať jednu z možností, napríklad: nahlásenie, že ide o spam, platené odkazy, škodlivé správanie, nízku kvalitu a pod.:

Google pridal aj funkciu hromadného odosielania, čo znamená, že môžeme poslať až 5 stránok v jednom hlásení.

Zdroj:
https://developers.google.com/search/blog/2023/06/video-indexing-specific-issues?hl=en

Zlepšenie reportu indexovania videí v Google Search Console 

Jedným z hlavných dôvodov, prečo Google neindexuje video na našich stránkach je, že nedokáže dostatočne identifikovať viditeľné video, ktoré sa na nich nachádza.

Google preto rozšíril v Google Search Console prehľad indexovania, aby poskytol užívateľom dôvody, prečo sa ich videá nezobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania:

  • Video je mimo viewportu: Premiestnite video na stránke tak, aby sa celé nachádzalo vo vykreslovacej oblasti a bolo viditeľné pri načítaní stránky
  • Video je príliš malé: Zmente výšku videa tak, aby bolo väčšie ako 140 pixelov, alebo zväčšite šírku videa tak, aby bolo väčšie ako 140 pixelov a aby bolo aspoň na tretinu šírky stránky.
  • Video je príliš roztiahnuté na výšku: Zmeňte výšku videa tak, aby bolo menšie ako 1080 pixelov.

Prehľad indexovania videí v GSC zobrazuje historické udalosti každé 3 mesiace, preto sa môže v zozname dôvodov objaviť hláška, že Google nedokázal určiť viditeľné video na stránke. Na naše stránky to ale nebude mať žiadny vplyv, pokiaľ sa opravia dané hlásenia, ktoré sa zobrazujú v reporte indexovania videí.

Zdroj:
https://developers.google.com/search/blog/2023/06/video-indexing-specific-issues?hl=en

Ďalšie technické témy, ktoré nás zaujali:

V rámci Google office hours nás zaujali aj tieto stanoviská:

  • Pri vyhodnocovaní sitemap robí vyhľadávač porovnania medzi súčasnou a predchádzajúcou verziou mapy stránok.
  • Jedna otázka sa týkala používania hodnoty “NOODP” v meta robots tagu. To v nás hneď vyvolalo spomienky na históriu :). V dávnych SEO časoch ešte používali vyhľadávače informácie z katalógov stránky. Takým bol aj katalóg DMOZ, ktorý spravovala komunita Open Directory Project. Hodnota NOODP znamenala, aby vyhľadávač nepoužíval popis uvedený na webe DMOZ.org.
  • Používanie vlastných značiek v HTML v hlavičke webovej stránky môže zrejme narušiť vykresľovanie a indexovanie Google, čo môže mať vplyv na SEO. Nedávno sa o tejto téme diskutovalo aj na Twitteri, kde sa John Mueller vyjadril nasledovne:  „Používanie vlastných prvkov v <head> pravdepodobne naruší vykresľovanie stránky vo Vyhľadávaní Google. Ak sa pod vlastnými prvkami nachádzajú metaznačky „search“ a pod., ktoré by mali byť v <head> (napríklad robots noindex), Google ich nemusí počas vykresľovania rozpoznať.“ Okrem toho môžu vlastné značky v HTML spôsobiť problémy s kompatibilitou so staršími prehliadačmi a čítačkami obrazoviek.

Toľko z júnových SEO noviniek. Na príprave spolupracovali Janko Januška Tomáš Ďurovič

Aby vám to neušlo, potešíte nás prihlásením do newslettra nižšie ⬇.

Získajte praktické SEO tipy pre zvýšenie zisku

Overené tipy z 13-ročnej praxe Praktické návody Automatizácie šetriace hodiny



Zanechať prvý komentár

Čítajte ďalej