Čo potrebujete vedieť o Google Disavow Tool?

Možno ho pravidelne využívate, možno ste o ňom len počuli, a trebárs názov Google’s Disavow Tool vidíte prvýkrát. Ak však o tomto nástroji začnete hľadať informácie, nájdete protichodné informácie o tom, či reálne funguje. Ako to teda naozaj je? Oplatí sa Disavow Tool používať?  

Nie vždy boli Google algoritmy vyspelé tak ako dnes. Ak ste sa niekedy pred rokom 2012 rozhodli pridať na temnú stranu a získali ste pre svoj web množstvo platených a neprirodzených odkazov, je dosť možné, že ste to oľutovali.

Majiteľom, ktorým prišli na to, že svoj web poškvrnili odkazmi, ktoré porušovali pokyny pre kvalitu Google zvykol posielať nepríjemný pozdrav. Penalizáciu.

Penalizácia dokázala (a stále dokáže) zatriasť základmi akéhokoľvek webu. Ani sa nespamätáte, zmiznete z výsledkov vyhľadávania a organická návštevnosť klesne na bod mrazu.

V tomto prípade nezostáva urobiť nič iné, ako po sebe upratať a odkazy odstrániť. Pre uľahčenie tohto typu jarného upratovania Google v roku 2012 spustil nástroj Google’ Disavow Tool.

Čo je Disavow Tool zač?

Pre koho je určený?

Google to dal jasne najavo od jeho začiatku. Pre majiteľov webu, na ktorý smeruje značný počet neprirodzených (spamových) odkazov a zároveň boli za tieto odkazy penalizovaní, prípadne očakávajú, že budú.

Ostatným majiteľom webov Google od začiatku hovorí, že ak do spomínanej kategórie nespadajú, tak nástroj nemusia používať. Nástroj nebol nikdy vytvorený ako prvá línia ochrany pred penalizáciami, ktoré vznikli týmto spôsobom.

Na čo sa používa?

Funkcia nástroja je taká jasná, ako jeho názov. S pomocou nástroja sa dokážete dištancovať od problémových odkazov, či od celých domén. 

Vytvoríte si zoznam webov alebo domén, od ktorých sa chcete dištancovať, hodíte ho do textového (.txt) súboru a nahráte na stránku nástroja

Rozhranie stránky s Google’s Disavow Tool

Zdroj: https://search.google.com/search-console/disavow-links

Jednoduché, že?

Nie úplne. Vstupuje do toho ešte zopár vecí. 

Hneď pri návšteve nástroja ste totiž konfrontovaní varovaním, že sa jedná o pokročilú funkciu, ktorú by ste mali používať opatrne. Nesprávne použitie môže poškodiť výkon vášho webu vo výsledkoch vyhľadávania.

Odporúča sa dištancovať len od tých odkazov, ktoré považujete za spamové, umelé alebo nekvalitné, a ste si istí, že pre váš web tvoria problém. Pri ich výbere treba byť zvlášť opatrný, nakoľko Google hovoríte, že ohrozujú váš web.

Neočakávajte však, že odkazy, ktoré nahráte okamžite prídu o akýkoľvek vplyv, ktorý majú na váš web. Google totiž stále verí viac svojim algoritmom a použitie nástroja považuje skôr za “silné odporúčanie”, ako za príkaz.

Použitie Google’s Disavow Tool

Ak sa nástroj chystáte použiť, tak Google radí, aby ste sa pred jeho použitím pokúsili odkazy odstrániť manuálne. V prípade, že vás daný web ignoruje, odmietne vás, alebo odstránenie odkazu podmieni dotáciou smerovanou do peňaženky majiteľa webu, až potom by mal byť na rade Disavow Tool. 

Príprava zoznamu webov

Prvým krokom použitia nástroja je príprava zoznamu odkazov, od ktorých sa chcete dištancovať. Na to potrebujete v prvom rade získať zoznam všetkých odkazov, ktoré na váš web smerujú, prípadne tých, ktoré pribudli za určité obdobie.

Zoznam odkazov si dokážete vytvoriť napríklad pomocou Ahrefs, prípadne iného obdobného nástroja. 

Ak používate Ahrefs, tak odporúčame tento postup:

Tvorba zoznamu webov v Ahrefs

Zdroj: vlastné

Týmto spôsobom dostanete tabuľku so všetkými odkazmi, ktoré smerujú na váš web. Prípadne tými, ktoré na váš web začali odkazovať v rámci zvoleného obdobia.

Ďalším krokom, je vybrať zo zoznamu tie odkazy, ktoré vás môžu ohroziť. 

Či už používate Ahrefs alebo iný nástroj, tak v exporte sledujte tieto informácie:

  • URL stránky s odkazom (Referring page URL)
  • Titulok stránky s odkazom (Referring page title)
  • Anchor text
  • Metriky ako:
    • Autorita domény (DR – Domain Rating)
    • Návštevnosť domény (Domain Traffic)
  • Jazyk domény

Ešte pred prehrabávaním sa v zozname a hľadaním spamových odkazov si zoraďte zoznam podľa DR a jazyka. K najpodozrivejším odkazom sa tak dostanete rýchlejšie.

Aké odkazy vybrať?

S výberom odkazov by ste mali byť naozaj opatrní, aby ste nezvolili odkaz, ktorý môže byť prínosom. Toto platí rovnako aj pre odkazy z domén s nízkou autoritou alebo nízkou návštevnosťou. Napriek tomu, že odkaz plynie z takéhoto webu neznamená to, že je automaticky zlým odkazom. Veľa vám toho síce neprinesie, no stále môže priniesť aspoň niečo.

Naozaj “zlé” odkazy väčšinou pochádzajú

  • z link fariem, teda stránok na zbieranie odkazov
  • zo stránok so spamovým obsahom
  • zo stránok, ktoré nie sú vo vašej krajine 
  • zo spamových komentárov
  • z rizikových foriem link buildingu ako sú nákupy odkazov, rozsiahle výmeny odkazov, využívanie PBN a podobne.

Medzi odkazy, od ktorých by ste sa mali dištancovať môžu ďalej spadať napríklad dofollow odkazy s rovnakým anchor textom, ktoré sa nachádzajú naprieč webom alebo dofollow odkazy z nesúvisiacich stránok a obsahu.

Výber odkazov by ste rozhodne nemali unáhliť. Keď už sa rozhodnete využiť Disavow Tool, tak si s výberom dajte čas a uistite sa, že ste nezvolili žiadny web, ktorý vám môže pomáhať.

Po výbere odkazov, od ktorých sa budete dištancovať je čas vložiť celý zoznam do textového súboru, ktorý budem nazývať “disavow súbor”.

Disavow súbor

Je dôležité, aby súbor, ktorý nahráte na stránku nástroja spĺňal určité požiadavky a parametre, pretože v opačnom prípade vám ho Google neprijme.

Požiadavky pre disavow súbor:

požiadavky pre disavow súbor

Ďalšie užitočné informácie:

  • Pri vkladaní URL do súboru máte tiež možnosť dištancovania sa od subdomény typu subdomena.priklad.sk
  • Nemôžete zadať dištanc od zložky typu priklad.sk/cz/
  • Domény priklad.uk a priklad.co.uk sa berú ako rozdielne domény
  • Kódovanie súboru dokážete zvoliť pri ukladaní

Nahratie súboru do Google Search Console (GSC)

Keď už máte pripravený disavow súbor s odkazmi a doménami, od ktorých sa chcete dištancovať, tak je čas nahrať súbor do GSC, konkrétne na stránku nástroja:

https://search.google.com/search-console/disavow-links

Predtým, ako súbor nahráte, vezmite do úvahy tieto informácie:

  • Musíte byť vlastníkom služby (slovensky “vlastníctvo”, anglicky “property”), aby ste súbor mohli nahrať
  • Disavow Tool nepodporuje Služby typu Doména (Domain Properties), je možné použiť ho iba na bežnú službu (URL).
  • Pre každú službu, je možné nahrať iba jeden disavow súbor
  • Súbor platí len pre službu, na ktorú je nahratý a jej podriadené služby (child properties)
  • Ak máte službu typu http a zároveň https, je nutné nahrať súbor pre oboje z nich
  • Ak nahráte súbor pre priklad.sk, bude taktiež platiť pre m.priklad.sk
  • Keď nahráte súbor samostatne pre priklad.sk a samostatne pre m.priklad.sk, tak finálny zoznam odkazov bude kombináciou oboch zoznamov
  • Nahratie nového súboru vymaže ten pôvodný
  • Odkazy zo súboru budú aj naďalej zobrazované v Prehľade odkazov (Links report) v GSC

Zoznam nakoniec nahráte jednoducho zvolením konkrétnej služby, na ktorú ho chcete nahrať, kliknutím na Nahrať zoznam (Upload disavow list) a zvolením príslušného disavow súboru.

V prípade, že už vybraná služba disavow súbor má, tak sa zobrazí sumár stránok a domén, od ktorých sa dištancuje. Nahratie nového súboru úplne nahradí ten predchádzajúci, preto je veľmi dôležité, aby ste nové odkazy vždy pridávali do posledného disavow súboru. Vyhnete sa tak možnosti, že sa predchádzajúce domény odstránia.

Ak má súbor akékoľvek chyby, tak sa zjaví zoznam týchto chýb. V tomto prípade nie je starý súbor nahradený.

Čo očakávať po použití nástroja?

Pri úspešnom nahratí súboru stále nie je vyhraté, pretože efekt nedorazí hneď. Google musí v prvom rade všetky weby odznova poprechádzať, zaindexovať a sprocesovať zmeny. Tento proces môže trvať niekoľko týždňov až mesiacov. 

Dištancovanie sa od odkazov ovplyvňuje váš celý odkazový profil, je teda možnosť, že po použití nástroja vaše pozície klesnú. Toto je jeden z ďalších dôvodov, prečo sa dištancovať iba od odkazov, ktoré porušujú podmienky Google.

Čo ak ste omylom nahrali kvalitný odkaz?

V tejto situácií nezostáva nič iné, iba prvý súbor upraviť a nahrať znova. Matt Cutts (z Google) sa pri spustení nástroja vyjadril, že takáto zmena môže trvať ešte dlhšie, a po jej zapracovaní už odkazu nemusí prislúchať rovnaká hodnota ako predtým

Dištancovať sa, či sa nedištancovať?

Nástroj už poznáte, viete ako sa používa, a teraz prichádza čas na filozofické úvahy. Kedy nástroj použiť? Používať ho pravidelne? Oplatí sa ho vôbec používať? Poďme si to rozobrať.

Premýšľanie nad (ne)ľahkou otázkou

Zdroj: DALL·E 2023

Kedy by ste mali nástroj (oficiálne) používať?

Na túto otázku Google odpovedá v dokumentácii jasne. Odpoveď som spomenul už vyššie, no hovorí sa, že opakovanie je matka múdrosti:

Google’s Disavow Tool využívajte výlučne vtedy, keď na váš web smeruje veľké množstvo neprirodzených, spamových a nízko-kvalitných odkazov, ktoré porušujú pokyny pre kvalitu a zároveň ste boli kvôli týmto odkazom penalizovaní, prípadne sa obávate, že penalizovaní budete.

Ak ste sa v tejto vete nenašli, tak by ste nástroj používať nemali. Podľa Google ho nemusí používať drvivá väčšina webov. Ak si nie ste istí, čo nástroj robí, alebo či ho máte vôbec použiť, tak ho pravdepodobne použiť nepotrebujete.

Toto je oficiálna dogma, ktorú Google káže od roku 2012. Odvtedy však už ubehlo viac ako dekáda, a na internete sa objavuje veľké množstvo protipólnych názorov. 

Paradoxne, v rozpore s oficiálnou dokumentáciou sú podľa aj nás niektoré vyjadrenia od predstaviteľov Googlu. Viď nižšie. Potom vznikajú zbytočné nejasnosti v praktickom využití disavow toolu.

Vedú sa konverzácie od toho, či je nástroj hodnotiaci faktor po to, ako ho použiť na zlepšenie pozícií. Takéto super schopnosti nástroja však nikdy neboli potvrdené, skôr dochádza k ich vyvráteniu.

V akých ďalších situáciách ho použiť?

Je dosť pravdepodobné, že aj keď nespadáte do vyhradenej sekcie ľudí, ktorí majú nástroj použiť, tak vás jeho použitie (najmä po kontrole spätných odkazov) bude lákať. 

Poďme si vymenovať pár situácií, kedy nástroj použiť a kedy zas nepoužiť v prípade, že ho podľa Google použiť nemusíte.

Nástroj určite nepoužívajte, keď:

  • na váš web smeruje len pár (1, 2, … 5) nekvalitných odkazov.
  • si nie ste istí, či pre vás môžu byť odkazujúce weby prínosom.

Nástroj radšej použite, keď:

  • niekto v minulosti robil link building „na hulváta“ a obávate sa, že odkazy predstavujú veľké riziko problémov.
  • máte nový web, ktorý ešte nemá veľa kvalitných spätných odkazov (máte ich menej než 10-20) a začalo naň odkazovať množstvo spamových odkazov (zo stoviek až tisícov domén).
  • si všimnete, že vám pribudli stovky až tisícky zvláštnych odkazov. Nemáte z toho dobrý pocit, znepokojuje vás to. Ste nervózny či zle spíte.

Za akú dobu sa prejavia výsledky?

Čas od času sa zjaví niekto, kto tvrdí, že pár dní po použití nástroja mu narástli pozície a inokedy zas niekto, komu klesli. Tieto tvrdenia však vyvrátil aj John Mueller, ktorý sa vyjadril, že spracovanie súboru trvá vo väčšine situácií aj niekoľko mesiacov a pravdepodobne ide o úplne inú príčinu.

Treba si uvedomiť, že možný pozorovaný prínos pri pravidelnom používaní nástroja, či z odstránenia disavow súboru neexistuje vo vákuu. Na zmeny v pozíciách existuje mnoho iných faktorov, ktoré ich môžu ovplyvniť.

Oplatí sa teda používať Disavow Tool?

Ktokoľvek sa môže ocitnúť v situácií, kedy si vo svojom odkazovom portfóliu nájde nemalé množstvo spamových a nezmyselných odkazov z najzvláštnejších stránok. To, či za ne bude penalizovaný je však otázne. 

Tiež môže nastať situácia, že sa stanete terčom negatívneho SEO útoku. Ten môže byť v niektorých situáciách charakteristický náhlym prepadom v pozíciách, ktorý je sprevádzaný masívnym a neopodstatneným nárastom nízko kvalitných odkazov. V iných prípadoch sa však pokles v pozíciách môže prejaviť neskôr, a preto ho najskôr nemusíte ani zaznamenať.

Treba v týchto situáciách nástroj použiť?

Google tvrdí, že v súčasnosti je ich algoritmus už tak vyspelý, že zlé odkazy dokáže jednoducho ignorovať

Podľa Johna Muellera z Google si firmy, ktoré ponúkajú platené služby dištancovania sa od odkazov, spolu s firmami, ktoré spôsobujú negatívne SEO útoky len vymýšľajú a zneužívajú ľudí, čo lepšie nevedia.

Tieto výroky sú pravdepodobne prvýkrát, čo niekto z Google postavil ľudí odporúčajúcich použitie nástroja do negatívneho svetla. Bližšie informácie o konverzácií sa dočítate v tomto článku.

Napriek tomu sú SEO experti aj kvôli týmto faktom v súčasnosti stále rozdelení. Akýsim konsenzom však je, že ak vám tieto odkazy nedajú spávať a ocitli ste sa v nejakej z vyššie spomenutých situácií, tak by ste nástroj mali použiť. 

Treba však prijať riziko, že niektoré zo “zlých” odkazov, ktoré do súboru vložíte môžu byť aj napriek ich nie až tak prívetivému vzhľadu v skutočnosti “dobré”, čím si môžete uškodiť. 

Čo dodať na záver?

Google’s Disavow Tool bol v období jeho vzniku nepochybne užitočným nástrojom, ktorý zjednodušil upratovanie odkazového portfólia nejednému človeku. Podľa niektorých predstaviteľov Googlu však o túto užitočnosť prišiel vývojom ich algoritmov. Napriek tomu otázka, či sa nástroj oplatí používať spôsobuje občas až vášnivé diskusie a pletie nejedného SEO špecialistu. 

Budeme radi, ak váš názor o používaní nástroja, zanecháte v komentároch a pomôžete tým aj ostatným čitateľom.

Získajte praktické SEO tipy pre zvýšenie zisku

Overené tipy z 13-ročnej praxe Praktické návody Automatizácie šetriace hodiny



Zanechať prvý komentár

Čítajte ďalej

Obsah