Februárové SEO novinky

Aké dôležité zmeny nastali v SEO za posledné obdobie? Prinášame Spotibo SEO novinky, dôležité zmeny a aktualizácie nielen na Google. 

Detaily pre špecialistov:

Aby vám ďalšie novinky neušli, pridajte sa do nášho newslettra.

Pokyny Google týkajúce sa obsahu generovaného AI

Google upresnil odporúčania týkajúce sa automaticky generovaného obsahu umelou inteligenciou. Naďalej kladie velký dôraz na kvalitu vytváraného obsahu, aby pomáhal ľuďom a mal všetky prvky, ktoré túto kvalitu posudzujú – odbornosť, autoritatívnosť, dôveryhodnosť a vychádzal zo skúseností

Cieľom vyhľadávača je uprednostniť vysoko kvalitný obsah bez ohľadu na to, ako bol vytvorený. Tj. nie je podstatné KTO obsah tvorí, ale AKO a či je skutočne užitočný pre čitateľov bez zámeru manipulácie výsledkov vyhľadávania. Ak s týmto vedomím budete využívať umelú inteligenciu či automaticky generovaný obsah, Google by s tým nemal mať problém. 

V Spotibo to vnímame tak, že je v poriadku, ak AI využívate napríklad k prekladom, k unikátnemu spracovaniu informácií. Pričom vždy by mal výstupy doladiť a overiť človek.

Search Console: Automatický export dát s kľúčovými slovami na pár kliknutí

Pribudla nová funkcia, ktorá umožňuje priebežne exportovať dáta zo Search Console do Google BigQuery. Na hromadný export údajov nemá vplyv denný limit. Svoje údaje tak môžeme preskúmať do najmenších detailov. Detaily s návodom nájdete na blogu Googlu.

Aktuálne sú v search console dáta za posledných 16 mesiacov. Informácie o kľúčových slovách a ich hľadanostiach sú veľmi cenné, nový export je výborná vec.

Funkcia je už dostupná aj na Slovensku, v ČR. Škoda, že dáta sa ukladajú až od dňa, kedy export nastavíte. Preto si historické dáta za posledných 16 mesiacov treba archivovať iným spôsobom. Ak s tým potrebujete pomôcť, napíšte nám.

Tiež máme trochu obavy z množstva ukladaných dát. Napríklad Spotibo.com sa zobrazuje na Google s cca 100 rôznymi stránkami denne. Avšak záznamov ukladaných do BigQuery je cez 18 000. Takže predpokladáme, že u niektorých projektov budeme musieť ukladané dáta zredukovať, aby sa nám používanie BigQuery nepredražilo. Preto sme to zatiaľ plošne u klientov nenasadzovali. 

Bing nasadzuje chat s umelou inteligenciou

Žeby to bol po dlhej dobe účinný spôsob, ako zvýšiť svoj podiel na trhu? 

Nové konverzačné vyhľadávanie môže vyzerať na Bingu aj takto:

Ukážka chatovania s AI.

5 rozdielov medzi Bingom na báze ChatGPT a bežným Bingom veľmi pekne popísali v článku na Searchenginejournal, prinášame ich voľný preklad:

  • Pozícia ako „asistent“: Microsoft využíva technológiu OpenAI GPT-4 a umiestňuje nový Bing ako výskumného asistenta, kreatívneho partnera a plánovača v jednom.
  • Chatbox nahrádza vyhľadávací panel: Nový Bing nahrádza tradičný vyhľadávací panel veľkým textovým poľom, ktoré nás vyzve, aby sme sa ho opýtali na čokoľvek, pričom môžeme použiť až 1 000 znakov.
  • Súhrnné odpovede: Vďaka možnosti prístupu k aktuálnym informáciám nový Bing zostavuje viacero výsledkov a napíše súhrn s uvedením miesta, kde informácie získal.
  • Komplexné úlohy: Nový Bing dokáže dokončiť komplexné úlohy, ako je plánovanie jedla, a to tak, že mu dá požiadavky, ako sú preferencie jedla, rozpočtové obmedzenia, miesto alebo časový rozvrh.
  • Konverzačné vyhľadávanie: Nový Bing ponúka výskumný zážitok podobný človeku s možnosťou konverzácie. Vyzve nás, aby sme pokračovali v konverzácii kladením doplňujúcich otázok.

Stránka s výsledkami vyhľadávania ale úplne nezmizne. Stále budeme mať možnosť prepínať medzi vyhľadávaním a chatovaní s AI.

Obmedzenie na počet správ v chatboxe

Microsoft vykonal zmeny, kde sa používatelia môžu opýtať Chat bota len 5 otázok v rámci jednej návštevy alebo 50 otázok za deň. Keď chat dosiahne päť reakcií, používatelia budú vyzvaní, aby začali novú tému.

John Mueller nie je fanúšikom domén s kľúčovými slovami a pomlčkou

John Mueller sa k tejto téme vyjadril na Reddite v skratke a ďalšie svoje myšlienky nerozvádzal:

  • Vyzerá to spamovo
  • Je ťažšie zmeniť podnikateľské zameranie alebo dokonca expandovať 
  • Nemáte žiadny brand, nie je nič čo by ľudia mohli vyhľadávať, aby našli presne vašu značku. Nevytvárate hodnotu pre dlhodobých používateľov.

Screen z John Muellerovho Twitter.

Myslime predovšetkým na to, že budovanie identity našej značky s jedinečným názvom domény, môže byť efektívnejšie pri budovaní lojality zákazníkov a v raste podnikania.

Obmedzenie návštev Google bota, ako na to?

Google zverejnil k základným odporúčaniam tieto nové usmernenia, ako skrotiť robotov, keď preťažujú server. Najlepšie samozrejme je, ak návštevy od robota Googlu vôbec neobmedzujete. 

Pokiaľ to nejde inak, najlepšie podľa oficiálneho vyjadrenia urobíte, ak na krátky čas, tj. na niekoľko hodín, maximálne 1 – 2 dni, návštevu obmedzíte tak, že bot dostane po otvorení stránky stavový kód 500 (došlo k chybe na serveri), 503 (služba dočasne nedostupná) alebo 429 (príliš veľa požiadaviek).

Google upozorňuje, že sa stále stretáva s takým nastavením servera, ktoré vracia počas preťaženia kód 404 alebo iný 4xx kód, čo je problém. Takú stránku môže vyhodiť z indexu, pozor na to (výnimkou je len kód 429).

Doplníme, že z času na čas sa stretávame aj so situáciou, kedy sa preťažený server tvári, že je všetko v poriadku a vráti prázdnu stránku s kódom 200. Čo je ešte horšia situácia. 

Viete, ako sa váš web správa v podobnej situácii? Že nie? Bežte to hneď zistiť. Pokiaľ jedného dňa Google vyradí dôležité stránky
z indexu, bude neskoro.

Užívateľské oprávnenia v Search Console sa dajú konečne pohodlne upravovať

Nastaviť oprávnenie na vlastníka účtu, tzv. “owner” je peklo. Teda bolo. Konečne to ide jednoducho, všetky užívateľské oprávnenia krásne v jednej tabuľke:

Ukážka oprávnení v SC

Hovoríte si, čo je na tom? Však samozrejmá vec… v search console to tak nebolo. Keď spočítame čas, ktorý sme nastavovaním takejto banality s klientami strávili, bude to zopár hodín. Jedna z najväčších zbytočnosti s práci SEO špecialistov skončila :). 

Okrem toho Google pridal pár ďalších vylepšení v správe oprávnení, všetky nájdete na oficiálnom blogu.

Nové rozšírené pokyny o osvedčených postupoch pre odkazy

Google v dokumentácii najnovšie uvádza, že sa môže pokúsiť prechádzať aj stránky uvedené mimo štandardného tagu

<a href="/stranka.html">

Hoci nasledujúce príklady neodporúča používať, má pri nich poznámku “Google may still attempt to parse this”:

<a routerLink="products/category">	 	 
<span href="https://example.com">	 	 
<a onclick="goto('https://example.com')">	 	 

Takéto nejednoznačné pravidlá majú zrejme uľahčiť technické SEO, no z nášho pohľadu ich skôr Google svojou nepredvídateľnosťou komplikuje. Nedá sa spoľahnúť na to, že “javascriptové odkazy” bude ďalej ignorovať.

Pokiaľ bude chýbať anchor text v odkaze, Google môže použiť atribút title. Napríklad takto:

<a href="/stranka.html" title="anchor text"></a>

Avšak dávame do pozornosti dôležitú frázu “môže použiť”. To neznamená “použije”. Pokiaľ je to možné, tomuto použitiu sa odporúčame vyvarovať, pokiaľ to bude možné.

Search Console: Viac informácií o video obsahu

V Google search console si môžete k informáciám o videách zobraziť počty zobrazení na Google a pozrieť sa, či máte všetky dôležité URL s videami v sitemap.

Ukážka nového zobrazenia informácií pre vieoobsa.

Zdroj: https://developers.google.com/search/blog/2023/02/video-indexing-report-update?hl=en

Najväčšiu podporu majú štrukturované dáta vo formáte JSON – LD

Pri otázke štruktúrovaných dát, Google odporúča používat formát JSON-LD. Podľa zamestnancov Google je to najjednoduchšie riešenie. Tento formát je menej náchylný na chyby používateľov. Okrem toho Google podporuje aj formáty Microdata a RDFa.

Zdroj: https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/intro-structured-data#supported-formats

Novinky vo vyhľadávači Bing

Bing zefektívňuje systém crawlovania

Podľa nedávnej štúdie spoločnosti Bing má väčšina webových stránok Sitemapy vo formáte XML, pričom najdôležitejšou súčasťou týchto máp je značka „lastmod“.

Značka „lastmod“ označuje, kedy boli naposledy upravené webové stránky, na ktoré odkazuje Sitemapa, a používajú ju vyhľadávacie nástroje na určenie toho, ako často prehľadávať stránky a ktoré indexovať. Zistilo sa, že značka lastmod bola nastavená nesprávne a dátumy boli nastavené na dátumy generovania Sitemáp a nie na dátumy, kedy bol upravený obsah. 

Bing sa snaží o vyriešenie tohto problému, aby sa tak zlepšila efektivita prehľadávania znížením zbytočného prehľadávania nezmeneného obsahu a uprednostnil sa nedávno aktualizovaný obsah.

Zdroj: https://www.searchenginejournal.com/bing-revamps-crawl-system-to-enhance-search-engine-efficiency/478241/

 

Tak a to je všetko z februárových noviniek z oblasti SEO. Budeme sa tešiť pri ďalšom súhrne.

Aby vám to neušlo, potešíte nás prihlásením do newslettra nižšie ⬇.

Získajte praktické SEO tipy pre zvýšenie zisku

Overené tipy z 13-ročnej praxe Praktické návody Automatizácie šetriace hodiny



Zanechať prvý komentár

Čítajte ďalej