Google používa viac ako 200 faktorov pri hodnotení vášho webu. Zistiť, na ktorých faktoroch záleží viac a na ktorých menej, môže byť zložité. V tomto článku sa zameriame na metriku dwell time.
Čo je to dwell time?
Ide o čas, ktorý uplynie od okamihu, kedy používateľ klikne na výsledok vyhľadávania, do okamihu, keď sa vráti späť na stránku s výsledkami vyhľadávania.
Príklad
Predpokladajme, že hľadáme výraz „ako pracovať z domu“.
Prvý nájdený výsledok vyzerá zaujímavo:
Kliknem na neho a začnem čítať obsah. Po pár minútach čítania (2 min 23 sek.), zistím, že článok mi nedáva odpoveď na moju otázku, preto sa vraciam späť do SERPu a otváram ďalšiu stránku. V tomto prípade bol dwell time 2 minúty a 23 sekúnd.
Prečo je to dôležité pre SEO?
Ak sa užívateľ z vyhľadanej stránky rýchlo vráti naspäť do výsledkov vyhľadávania, pre vyhľadávač to môže byť signál, že na hľadanú frázu nedostal dostatočnú odpoveď. A môže nabudúce uprednostniť vo vyhľadávaní inú stránku.
Nízky dwell time teda môže poukazovať na nízku kvalitu odpovede. Zámerne uvádzame slovo “môže”. Ako je to v skutočnosti, žiaľ nie je známe.
Nie je isté ani to, či Google dwell time využíva. A ak áno, nevieme povedať či vždy, alebo len pri určitom type fráz. Taktiež sa nedá povedať, aký dwell time je ešte ok a kedy je to problém.
Dwell time vs. bounce rate
Dwell time a mieru okamžitých odchodov (Bounce Rate) si ľudia často mýlia. Aký je medzi nimi rozdiel?
Tzv. “bounce” nastáva v momente, ak užívateľ z webu odíde bez toho, aby urobil akúkoľvek akciu. Napríklad sa preklikol sa na inú stránku a podobne. Reálne je to trochu zložitejšie a rôzne analytické nástroje vyhodnocujú bounce rate rôznymi spôsobmi.
Táto metrika sa udáva v percentách a narozdiel od dwell time ju vieme nájsť napr. v Google analytics.
Avšak treba brať na zreteľ, že vyhľadávače nepracujú s informáciami o tom, čo užívateľ robí na stránkach. Nevyužívajú dáta z Google Analytics a taktiež by nemali využívať dáta o správaní užívateľov z Google Chrome.
Dwell time vychádza výlučne z informácií o tom, kedy bol užívateľ na stránkach vyhľadávača. Napr. ak užívateľ prišiel na Google presne o desiatej, v čase 10:00, potom sa preklikol na nejaký výsledok (niečo tam robil) a vrátil sa naspäť v čase 10:02, dwell time je 2 minúty. Ale čo sa dialo počas tých 2 minút vyhľadávač nevie.
Bounce Rate a Google Analytics
Mnohí sa nazdávajú, že Bounce rate z Google Analytics zohráva v SEO nejakú úlohu. Je to omyl. Ako sme už spomenuli, Google nevyužíva v hodnotení dáta z Google Analytics.
Nedáva to zmysel z viacerých dôvodov. Jedným z nich je, že sa tieto dáta dajú jednoducho “sfalšovať”. Nemusí ísť ani o úmysel. Nepozorná chyba v meracom kóde stránky môže spôsobiť, že bounce rate bude nula percent.
Vyhľadávač nevyhodnocuje, čo kto robí na daných stránkach. I keď dáta by k tomu mohol mať. O užívateľskom správaní by sa mohol Google oveľa viac dozvedieť z Google Chrome, než z Google Analytics.
Aká je dobrá priemerná hodnota bounce rate?
Je to rôzne. Vo viacerých zdrojoch nájdete uvedené, cca toto:
- 80% bounce rate a viac je veľmi zlé
- 70 – 80% zlé
- 50 – 70% priemerné
- 30 – 50% skvelé
- 20% alebo menej je pravdepodobne chyba sledovania
Avšak definícia dobrej priemernej miery okamžitých odchodov sa líši od typu webovej stránky, odvetvia, zariadenia (laptop, mobil, tablet), vašich cieľov a ďalších faktorov. Všeobecne však platí: čím nižšia miera okamžitých odchodov, tým lepšie.
Napríklad je bežné, že blogy, médiá a vydavateľské weby majú mieru okamžitých odchodov 70% alebo vyššiu. Tá sa však stále považuje za prijateľnú, pretože väčšina návštevníkov zvyčajne prichádza na web, aby si prečítala konkrétnu správu/článok, a potom web opustí.
To sa však nedá povedať napríklad o e-shopoch. Tam bude vyšší bounce rate problémom. Pretože ak cez 70% návštevníkov opustí predajné stránky obchodu bez ďalšej akcie, moc toho zrejme nepredajú.
Patrí dwell time medzi hodnotiace faktory Google?
Google nikdy nevydal žiadne oficiálne vyhlásenie o tom, ako a či sa vôbec dwell time považuje za hodnotiace faktory pri rankovaní vašej stránky. Avšak v roku 2017, Nick Frost, šéf spoločnosti Google Brain povedal:
“Google is now integrating machine learning into the process of figuring out what the relationship between a search and the best page for that search is. So then training models on when someone clicks on a page and stays on that page, when they go back, or when they are trying to figure out exactly that relationship.”
Ostáva nám len hádať čo týmto tvrdením chcel Nick Frost povedať. Viacerí SEO experti považujú toto vyhlásenie ako výrazný náznak k tomu, že dwell time môže zohrávať významnú rolu hodnotiaceho faktora.
Ako zlepšiť dwell time?
Nízky dwell time naznačuje, že stránka nerieši problém vyhľadávajúceho. Takže to treba zlepšiť, zvládnuť to lepšie, než konkurencia.
To sa ľahko hovorí, no realizácia je zložitejšia, nad rámec tohto článku. Budeme radi, ak začnete odoberať náš newsletter (viď prihlásenie nižšie), v ktorom sa týmto témam často venujeme.