URL adresa je unikátne miesto na webe. Skratka pochádza z anglického Uniform Resource Locator. Môže obsahovať HTML stránku, obrázok, video a podobne. Tiež sa tam nemusí nachádzať žiadny obsah a dostanete len informáciu o stave URL adresy, tzv. stavový kód. Napríklad, že stránka neexistuje, je dočasne nedostupná, bola presmerovaná, resp. presťahovaná na inú adresu a iné.
URL vyzerá napríklad takto https://spotibo.sk//, avšak môže obsahovať viac prvkov:
Pre úplnosť v nej môže byť uvedená aj identifikácia užívateľa a portu:
Detailnú schému tvorby URLnájdete na wikipédii:
Ako ešte môže URL vyzerať? Pozrime si pár príkladov:
- https://web.com – cesta k súboru, parametre ani fragment nie sú povinné.
- mailto:meno@gmail.com – aj adresa e-mailu je URL.
Čo znamenajú jednotlivé časti URL?
- Schéma: Z prehliadania webových stránok môžete poznať najmä protokoly http a https. Avšak môžu byť aj iné, napríklad na prenos súborov (ftp) alebo pre e-mail (mailto). V schéme je ešte možné použiť file, data, irc.
- Hostiteľ: tvorí ho doména (napr. domena.sk), subdoména (napr. nieco.estenieco.domena.sk), prípadne IP adresa (napr. 37.9.175.133).
- Cesta k súboru: Umiestnenie, kde sa u hostiteľa nachádza požadovaný súbor. Môže sa skladať zo zložky a názvu súboru, jeho prípony. V skutočnosti sa nemusí jednať o reálne uložený súbor na serveri.
- Parametre sú dodatočné informácie, vďaka ktorým môžete po navštívení URL dostať špecifickú odpoveď. Napríklad URL https://eshop.sk/tricka?farba=cierna&velkost=xxl by mohla zobraziť len čierne tričká s veľkosťou XXL. Parametre sa začínajú otáznikom(?) a ak ich je viac, oddeľujú sa znakom &. Aby boli parametre lepšie čitateľné, zvyknú sa maskovať ako „cesta k súboru“. A namiesto https://eshop.sk/tricka?farba=cierna&velkost=xxl má URL tvar https://eshop.sk/tricka/cierne/xxl
- Fragment poukazuje na nejakú časť v obsahu. Napríklad po otvorení https://eshop.sk/tricka/cervene/xxl#recenzie by sa vám stránka neotvorila na začiatku, ale hneď by ste sa „odscrollovali“ po časť, kde sú uvedené recenzie. Fragment môže zohrávať aj úlohu parametra. I keď to býva často problematické. Pretože informácia vo fragmente štandardne nie je odosielaná na server.
URL a SEO
Pozor na vznik URL s rovnakým (duplicitným obsahom)
Vyhľadávače rozlišujú rozdiely medzi protokolmi (http vs. https), cestou, aj parametrami v URL. Na to si treba dávať pozor. Napr. adresy https://eshop.sk/tricka/, https://eshop.sk/tricka či https://eshop.sk/TRICKA sú rôzne a vyhľadávače ich môžu posudzovať ako 3 rôzne stránky. Za rozdielne sú považované aj stránky s/bez www. Je rozdiel medzi https://eshop.sk a https://www.eshop.sk.
Vždy by ste si mali vybrať jeden hlavný tvar URL, jedno pravidlo. Napríklad, že „používame https, s www, všetko bez diakritiky, malými písmenami a bez lomítka na konci„. Všetky ostatné varianty presmerujte stavovým kódom 301 na hlavný tvar.
Ako skontrolovať, či na vašom webe nevznikajú problémové varianty?
Stačí do Spotibo SEO auditora vložiť URL vášho webu a v časti „URL and protocol“ nájdete výsledok testu najčastejších variantov:
Ak je v URL mriežka (#), vyhľadávače ju väčšinou ignorujú
Časť s fragmentom obvykle „zahadzujú“. To znamená, že napr. URL https://eshop.sk/tricka/cervene/xxl#recenzie odignorujú a namiesto toho navštívia iba https://eshop.sk/tricka/cervene/xxl.
Aký vplyv na SEO majú kľúčové slová v URL?
Kľúčové slová v URL: Vyhľadávače ich obvykle berú do úvahy, hoci ich prínos je veľmi nízky. Vyjadrili sa tak predstavitelia Googlu, John Mueller v máji 2023 a aj Garry Illyes v apríli 2024.
Aj napriek tomu je vhodnejšie používať radšej URL v tvare https://eshop.sk/tricka?farba=cierna než https://eshop.sk/tricka?f=c. V ideálnom prípade je URL krátka a výstižná, napr. https://eshop.sk/tricka/cierne.
Vplyv dĺžky URL na SEO
Nie sú známe žiadne oficiálne vyjadrenia, ani spoľahlivé testy, ktoré by potvrdzovali súvislosť dĺžky URL s pozíciami vo vyhľadávačoch.
Hoci podľa niektorých štúdií (napr. od Backlinko.com) je korelácia medzi kratšími URL a lepšími pozíciami, avšak to neznamená, že to spolu akokoľvek súvisí.