Ako na SEO a UX vypredaných produktov v e-shope

Foto zdroj: peakpx.com, 2023

„Produkt momentálne nie je skladom“ je situácia, s ktorou sa iste stretávate. Ako ju správne podchytiť zo SEO hľadiska? Ako si poradiť s dočasne nedostupnými alebo trvalo vypredanými produktami?

Najčastejšie sa môžete stretnúť s týmito riešeniami:

  • Produktovú stránku odstránite. Užívateľom sa zobrazí „stránka nebola nájdená“ so stavovým kódom 404 alebo 410.
  • Stránku natrvalo presmerujete kódom 301 na podobný produkt, ktorý máte momentálne skladom. 
  • Stránku dočasne presmerujete kódom 302 na podobný produkt, ktorý máte momentálne skladom. 
  • Stránku ponecháte a informujete užívateľov, že produkt nie je momentálne skladom.

Zdroj: giphy.com, 2023

Najlepšie urobíte, ak stránku s produktom zachováte. Vo väčšine prípadov. S finálnym riešením vám pomôže nasledujúci diagram:

Nedostupné, vypredané produkty a SEO

Pre otvorenie diagramu v plnom rozlíšení kliknite na náhľad.

Dočasne nedostupné produkty

Keď nemusíte, stránku nerušte. Uveďte tam informáciu o dočasnej nedostupnosti. Odhadovaný termín opätovného naskladnenia poteší snáď každého z nás. Vám ako predajcovi pridá plusové body, zvýši šance na získanie si stálych zákazníkov, šírenie dobrého mena, vyššiu mieru konverzií.

Tiež môžete ponúknuť návštevníkom alternatívne produkty prostredníctvom interného prelinkovania. Pokiaľ sa dá, vyhnite sa presmerovaniu. A to hlavne na domovskú stránku. Odkazovú hodnotu také presmerovanie len ťažko prenesie a z UX hľadiska to odradí užívateľov webu. 

Veľmi dobrým príkladom je v tomto Alza. Nedostupnosť produktov rieši

  • optimalizáciou stránky s ponechaním stavového kódu 200,
  • uvedením dôvodu nedostupnosti,
  • možnosťou prihlásiť sa na upozornenie emailom pri naskladnení produktu alebo uvedením dátumu očakávanej dispozícii produktov:

Dočasne nedostupný produkt

 

Informácia o naskladnení nedostupných produktov v eshope

V listingu produktov odporúčame zaraďovať produkty, ktoré nie sú dočasne skladom na koniec zoznamu produktov. Vďaka tomu môže na produkty naďalej prúdiť odkazová hodnota, avšak nie v takej miere ako na dostupné produkty. 

Ich vizuálne odlíšenie (napríklad zobrazenie čierno-bielych náhľadových obrázkov), taktiež priamočiaro signalizuje návštevníkom ich nedostupnosť. Vyhľadávače môžete informovať o dostupnosti produktov prostredníctvom štruktúrovaných dát.

Tieto informácie bývajú súčasťou aktuálneho listingu produktov priamo vo vyhľadávaní na Google, pričom môžete narábať s rôznym statusom, napr. „skladom“ „nie je skladom“ „v akcii“, „vypredané“:

Dostupnosť produktov v rich snippets

Presmerovanie dočasne nedostupných produktov

Pokiaľ nie je možné ponechať pôvodnú stránku produktu, môžeme nedostupnosť produktov riešiť aj prostredníctvom používania stavových kódov, ktoré nasmerujú návštevníkov na iné stránky. Je to horšie riešenie, avšak lepšie než nič.

V prípade dočasne nedostupných produktov, ktoré budú napr. za 2 mesiace opäť naskladnené, je možné používať dočasné presmerovanie cez stavový kód 302. Odkážete návštevníkov na podobný produkt/kategóriu a zvýšite si tak šance na udržanie zákazníka na stránkach, prípadne konverzie. 

Trvale nedostupné produkty

Optimálnym riešením je aj v prípade dlhodobo nedostupných produktov ponechanie takýchto stránok so stavovým kódom 200. Obzvlášť v prípade, keď majú dané produktové stránky návštevnosť alebo tam smerujú externé odkazyOdporúčame tam uviesť info o nedostupnosti s ponukou alternatívnych produktov.

Trvalo nedostupné produkty by mali samozrejme zmiznúť z kategórií, odporúčaní na alternatívne produkty, prípadne by mali úplne zmiznúť z interného prelinkovania. Tiež by mali byť vyradené zo sitemapy a produktových feedov.

Pokiaľ tam nebudú viesť odkazy, postupne by mali byť tieto stránky vyradené z indexu.  Crawl budget by v takýchto prípadoch nemal byt pre veľkú časť eshopov problém.

Príklad nedostupného produktu, s ponechaním stavového kódu 200:

SEO trvale nedostupný produkt v eshope

Nedostupné produkty vrátia stavový kód 404 alebo 410

Po určitom čase (napríklad po roku), ak na produkt nevedie žiadny odkaz a nemá ani návštevnosť, potom je lepším riešením použiť na stránke stavový kód 404 alebo 410. Oba typy stránok primárne signalizujú, že hľadaná stránka už neexistuje, nenašla sa.

Tieto stránky majú vo všeobecnosti najväčší bounce rate, neprenášajú žiadnu odkazovú silu. Avšak aj tieto stránky je možné veľmi pekne personalizovať a udržať si návštevníka na svojich stránkach.

Stačí uviesť dôvod prečo sa na ne návštevník preklikol, ponúknuť mu alternatívne stránky na našom webe. Nezabudnite z pôvodných stránok odstrániť interné odkazy smerujúce na uvedený produkt, aktualizovať sitemapu a upraviť produktový feed. 

Poznámka: Pokiaľ nie je možné/potrebné použiť stavový kód 301, považuje sa stránka 410 ako druhá najlepšia alternatíva a Google ju rešpektuje a deindexuje rýchlejšie a efektívnejšie v porovnaní s chybou stránkou 404. 

  404 error gifZdroj: giphy.com, 2023

Presmerovanie trvale nedostupných produktov

Pokiaľ nemôžete nechať navštevovaný či odkazovaný vyradený produkt dostupný, druhým najlepším riešním je trvalé presmerovanie kódom 301 na alternatívny produkt. Napr. na jeho novší typ.

Jednak tým lepšie docielime udržanie si návštevníka na stránkach (keďže ho automaticky presmerujeme na relevantný obsah, ktorý u nás hľadá) a zároveň dáme jasný signál vyhľadávačom, aby novú URL priorizovali v rankovaní rovnako ako pôvodnú URL. Prenesie sa:

  • odkazová sila z pôvodnej URL na novú stránku
  • návštevnosť
  • s trochou šťastia aj revenue

Vyhľadávač až na prvom druhom mieste

Nezabúdajte, že svoj a e-shop robíte v prvom rade pre ľudí. Preto zohráva práve komunikácia a informovanie zákazníkov najdôležitejšiu úlohu. Zo SEO a UX hľadiska je najlepšou variantou ponechanie funkčnej stránky, kde užívateľovi vieme poskytnúť najrelevantnejšie informácie. 

Vo všeobecnosti neexistuje “jediné správne riešenie”. Každopádne veríme, že vám tento návod pomohol v rozhodovaní. 

Získajte praktické SEO tipy pre zvýšenie zisku

Overené tipy z 13-ročnej praxe Praktické návody Automatizácie šetriace hodiny



Zanechať prvý komentár

Čítajte ďalej