Google v októbri oznámil zmeny v tom, ako bude rozumieť zadaným frázam. Algoritmus BERT sa stáva dôležitou súčasťou ich algoritmu. Nezaostával ani český Seznam, v novembri na svojom blogu informoval o dvoch aktualizáciách.
BERT – Všetko, čo potrebujete vedieť
Skratke BERT je vytvorená z názvu Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Čo to znamená pre majiteľov webových stránok? Google vďaka implementácii algoritmu BERT bude vedieť lepšie pochopiť zadané frázy a poskytovať tak lepšie odpovede. Môže to ovplyvniť long tailové frázy a teda logicky aj hlasové vyhľadávanie. Google bude vedieť pochopiť súvislosti medzi všetkými slovami vo vete, ktorú sa ho spýtate. Ak Google pochopí niektoré súvislosti v určitom jazyku, bude vedieť poznatky aplikovať aj do iného jazyka.
Pokiaľ chcete vedieť viac, prečítajte si vysvetlenie a princíp fungovania BERT-u.
Ako sa pripraviť na BERT?
Nijak zvlášť. Táto zmena by mala obsahu, ktorý si zaslúži popredné pozície vďaka svojej kvalite.
Aktualizácia: BERT prichádza na Slovensko aj do Česka
BERT, our new way for Google Search to better understand language, is now rolling out to over 70 languages worldwide. It initially launched in Oct. for US English. You can read more about BERT below & a full list of languages is in this thread…. https://t.co/NuKVdg6HYM
— Google SearchLiaison (@searchliaison) December 9, 2019
BERT bol najskôr nasadený na americkom trhu, 9.12. 2019 ho začali nasadzovať aj v ďalších krajinách, vrátane Slovenska a Česka. Ak by ste zaznamenali nejaké zmeny v návštevnosti z Google v najbližších dňoch, budete vedieť prečo.
Seznam – Aktualizovaný model navigačných dotazov
V októbri Seznam nasadil novú aktualizáciu. Niektorí majitelia webov mali v minulosti problém s tým, že sa ľudia nevedeli dostať na hlavnú stránku webu po zadaní názvu značky. To by sa teraz malo zlepšiť. Ak bude užívateľ hľadať určitý dotaz, kde očakáva konkrétnu stránku, zväčša úvodnú, Seznam by to mal vyhodnodtiť lepšie. Vďaka tejto zmene by ste mohli zaznamenať väčšie množstvo zobrazení úvodnej stránky vo vyhľadávaní.
Čo urobiť pre zlepšenie?
Nič, môžete sa iba tešiť :).
Seznam – Model užitočnosti
V prvej polovici novembra Seznam napísal na blogu, že aktualizovali jeden z modelov, ktoré používajú. Pokiaľ ste zaznamenali zmeny v pozíciach na Sezname, mohlo to byť spôsobené touto zmenou. Seznam používa viacero kritérií, vďaka ktorým dostanete výsledky zoradené tak, ako ich vidíte. Všetky kritéria sa do systému musia dostať a správne interpetovať, ale najskôr sa ich musí Seznam naučiť. Doteraz na učenie používali svoj RCRank, ale rozhodli sa ho nahradiť open-source variantou CatBoost, ktorá má podobné vlastnosti, ale dokáže sa rýchlejšie učiť. Ak sa chcete dozvedieť viac o tom, ako funguje proces učenia, pozrite si blog Seznamu.
Ako na to zareagovať?
Tak ako v prípade BERT-u, ak by vás táto zmena negatívne zasiahla, nejestvuje rýchly spôsob ako zmeny zvrátiť.
Ak sa vám zhrnutie páčilo, pošlite ho svojim priateľom, ktorých by tieto zmeny mohli zaujímať.