Odkedy sa venujem SEO (od 2008), jeho základné princípy sú stále rovnaké. Nič na tom nemení ani aktuálny nástup generatívnej AI.
Avšak algoritmy sa neustále vyvíjajú, nikto presne nevie, ako fungujú. Ani ľudia z Googlu. To vytvára skvelé prostredie pre šírenie nezmyslov, dezinformácií a poloprávd. Nemusí byť za tým zlý úmysel. Ešte pradávno som o tom písal príspevok „v SEO ani vlastnému otcovi never“ či vyvracal mýty link buildingu.
Najsmutnejšie je, že sa nájdu ľudia, šikovní ľudia, ktorí za naháňaním senzácie šíria prifarbené sprostosti. Aby mali biznis, popularitu alebo čojaviem čo.
Je im evidentne úplne ukradnuté, že popletú kopu ľudí a podrážajú dôveryhodnosť svojich kolegov. Podobne ako to robí Kotlár voči lekárom. My potom musíme venovať čas uisťovaniu klientov, že nič „šokujúce“ sa nedeje. Rovnako ako ja teraz, v prípade tvrdení „Pozor link building je podvod„.
Je link building podvod?
Jasné, že nie je. Spätné odkazy sú signálom v určovaní autority, dôveryhodnosti, kvality obsahu.
Tu je dôkaz priamo z webu Googlu:
Spätným odkazom sa venujú aj mnohé signály, ktoré unikli z internej dokumentácie Google.
Podporujú to aj vyjadrenia ľudí z Google, napríklad toto od G. Illyesa:
Zdroj: https://x.com/methode/status/1781357974578995315
A koniec koncov to naznačuje aj množstvo štúdií, napr. táto od Ahrefs:
Alebo táto:
Tak ako všetko, aj link building sa dá robiť dobre alebo zle. Google má pravidlá pre link spam, snaží sa odhaľovať tie neprirodzené (a ide mu to stále lepšie). Mnohé taktiky sú na hrane. Nákupy spätných odkazov sú proti pravidlám. I keď nie vždy sa im dá vyhnúť. No existuje cez 100 rôznych spôsobov, ako získavať odkazy. Kvalitné odkazy.
I keď ich prínos môže byť nižší než v minulosti. To je všetko v poriadku. Je určite dôležité upozorňovať na chyby.
Ale rozhodne neplatí, že link building = podvod a link builder = podvodník. Toto tvrdenie je dehonestáciou kolegov, ktorí sú často snaživí ľudia, ktorí chcú robiť svoju prácu čo najlepšie. Sú poctiví. Na rozdiel od rozsievačov fantastických vyhlásení.