Analýza SERP features a ich zmien v čase

Stáva sa vám niekedy, že potrebujete vyriešiť svoj problém a neviete presne, ako na Google vyhľadať jeho riešenie? Mne občas áno. Zadám do vyhľadávača frázu a na prvé hľadanie dostanem príliš široké alebo len málo nápomocné odpovede.

Čo sa stane, ak googlim frázu “Turecko”? Očakávam informácie o krajine, najnovšie správy alebo dovolenku?

Našťastie sa Google snaží porozumieť mojim potrebám a zvyčajne mi poskytne rôznorodné typy odpovedí, vďaka ktorým ma nasmeruje tam, kam sa chcem dostať.

Google pracuje na princípe QDD (Query Diserves Diversity), ktorým poskytuje užívateľom rôznorodý typ obsahu pre zaručenie čo najlepšej odpovede. To znamená, že doba, v ktorej sa zobrazovali iba nudné výsledky s odkazmi na webstránky, sú dávno za nami.

Presne na to mu slúžia tzv. SERP features. Je to akékoľvek rozšírenie okrem tradičných organických výsledkov. Ide o obrázky, videá, podobné otázky, našepkávač príbuzných vyhľadávaných fráz a podobne.

Ako sa nám zobrazujú SERP features

To závisí od viacerých faktorov akými sú jazyk, zariadenie, ktoré používame a kde sa nachádzame. Výsledky vyhľadávania môžeme vidieť inak na mobile a inak na počítači. Odlišné výsledky veľmi pravdepodobne uvidíme v Bratislave a iné v Košiciach.

Nie sú zobrazované pri každom dopyte, ktorý zadáme do Google. Avšak pozorujeme ich čoraz častejšie. U nás sa zobrazujú relatívne málo, zatiaľ čo v zahraničí, najmä na anglickom trhu, ich je ako maku.

Ako vyzerá stránka s výsledkami vyhľadávania

V súčasnosti môžeme pri jednej fráze vidieť výsledky smerujúce na predajnú stránku, na články, na porovnávače, recenzie, atď, a to nielen cez klasické výsledky ale aj SERP features.

Takto vyzerá SERP v Británii po zadaní názvu modelu lode “Lagoon 42”:

SERP features - aké sa nám zobrazujú features na Google

Čo to znamená pre SEO

Ak spravujete webovú stránku www.cata-lagoon.com, sedíte na zlatom vajci. Umiestňujete sa na prvej pozícii ešte pred všetkými tými SERP features a môžete očakávať vysokú návštevnosť.

V prípade, že sa vaša stránka v tomto prípade objaví na druhej pozícii, návštevnosť výrazne klesne. Užívateľ, ktorý prehliada výsledky v SERPe, je zvyčajne rýchly pri rozhodovaní, a preto sa zameriava na obrázky, videá a stručné odpovede na otázky, ktoré mu môžu ležať na srdci (a ani o tom nevedel).

Ak sa na istú frázu zobrazuje vysoký počet SERP features, je zásadné, aby sme o tom vedeli. Ovplyvní to preklikovosť na náš web a organickú návštevnosť.

Mali by sme poznať aj to, aký typ obsahu sa zobrazuje pre naše cieľové frázy. Ak sú to napríklad obrázky, treba to využiť a tvoriť obrázkový obsah. Bude to ďalší “vchod”, ktorým k nám môže prísť nádejný zákazník.

A aby toho nebolo málo, treba mať na pamäti, že SERP sa neustále mení v čase, takže to, ako vidíme SERP dnes, sa môže o pár týždňov líšiť.

Takáto zmena v čase môže narobiť škodu, a to hlavne v búrlivých časoch Google updatov alebo nepredvídaných udalostí vo svete. Zmena vo výsledkoch vyhľadávania môže byť príčinou prepadu či nárastu pozícií a návštevnosti.

Ako sa SERP môže vyvíjať v čase

Veľmi peknú demonštráciu k zmene v čase si požičiavam z prednášky Jona Earnshawa z Pi-Datametrics.

Jon predstavil príklady zmien na sete fráz zameraných na best beauty product. Prišiel na to, že v roku 2020 sa na 72% z nich zobrazovali v SERPe featured snippet videí. V októbri 2021 takmer zmizli z vyhľadávania.

To nás vedie k tomu, že ak sme sa spoliehali na video obsah ako na hlavné vstupné dvere na náš web v roku 2020, tak v 2021 to už nemuselo fungovať.

Avšak o pár mesiacov neskôr v 2022 už boli videá zase naspäť a dokonca sa zvýšil aj podieľ People also ask.

Google sa so SERPom neustále hrá, testuje, experimentuje a my by sme na to mali reagovať.

SERP features pre video - prieskum
Percentuálny podiel fráz obsahujúce videá vo výsledkoch vyhľadávania
SERP features - výskum
Jonova demonštrácia poklesu a nárastu nielen video snippetov

Ako zistiť SERP features pre váš projekt?

Je pomerne jednoduché zanalyzovať niekoľko typových stránok alebo špecifickú tému. Môžete k tomu použiť napr. nástroj Ahrefs, ktorý odporúča aj skúsený SEO špecialista Jan Onesork:

Jan Onesork, SEO špecialista
Ahrefs má poměrně detailní přehledy vývoje SERP features v čase v sekci Rank Tracker. Ideální pro nás lenochy, co nechtějí nic pravidelně stahovat.

Môžete tam priebežne analyzovať 750, 2 000, príp. aj viac fráz v závislosti od plateného balíčka. No analýza veľkého datasetu fráz a rôznych tém je oveľa zložitejšia.

Ako to rozuzliť?

via GIPHY

Na našich projektoch sme nastavili proces, kde pravidelne SEPR features monitorujeme. Samotná práca je založená na pravidelnom importe dát do tabuliek, ktoré následne zobrazujeme vo forme grafu v Lookeri. Vyzerať to môže takto:

Vývoj SERP features v čase s Looker Studio

V Spotibo k tomu využívame Ahrefs, ale podobný postup môže byť aj pomocou iných nástrojov.

Postup

Budete potrebovať asi 15 minút času a prístup do nástroja na meranie SERP features. Nám sa najviac osvedčil Ahrefs, niečo zvládne aj Marketing Miner.

Pre začiatok v krátkosti predstavím šablónu tabuľky, ktorú si pre ďalšiu prácu skopírujte. Nachádzajú sa v nej 4 záložky:Meranie serp features v čase

  1. Dáta – tie budete pridávať pri každom novom meraní. Nachádzajú sa tu i základné vzorce pre výpočty, ktoré ďalej používame v grafoch.
  2. Grafy – nachádzajú sa tu naše predlohy. Pre vašu prácu a logiku si upravujte a vkladajte vlastné.
    1. SERP features – tu je zoznam všetkých SERP features tak ako ich exportuje Ahrefs. S nimi tiež môžete pracovať podľa vlastnej potreby. Ja som si ich napríklad zatriedila do menších skupiniek, ktoré mi povedia, či ide o video, obrázkový či textový featured snippet.
    2. KW a tagy – sem si môžete pridať skúmaný dataset kľúčových slov a priradiť k ním nejaké tagy, vďaka ktorým si možete dáta v grafoch filtrovať. Môže ísť napríklad o typovú stránku či zameranie obsahu.

Do dát si môžete samozrejme vkladať aj iné informácie, ako súčasnú pozíciu webu na dané slovo, zobrazovanie v SERP features, hľadanosť a pod.

Kroky:

  1. Exportujte dáta z nástroja na meranie SERP features. Ak používate Ahrefs, do Keyword Explorera stačí nahrať kľúčové slová a vyexportovať si ich:Meranie serp features v čase - krok 1
  2. Skopírujte si informácie do tabuľky Data. Konkrétne stĺpec Keyword (1), SERP Features (2), prípadne aj Volume (3)
  3. Priraďte súčasný dátum ku každému kľúčovému slovu (4).Meranie serp features v čase - krok 3
  4. Opakujte napríklad každý mesiac, aby ste odmonitorovali každú väčšiu zmenu.

Dotiahnuť si môžete akékoľvek ďalšie vlastné info, ktoré chcete monitorovať v čase. Napr. pozíciu webu (5), alebo URL pozície.

Ak máte vyplnenú záložku KW + tagy, tak sa vám automaticky dotiahne prvý stĺpec (6). Výsledky so šedým pozadím (7) sa dotiahnu samé tiež. Slúžia na ďalšiu prácu s grafmi.

Výsledok

V časti Grafy nájdete predpripravenú kontingenčnú tabuľku, ktorá vám počíta všetky zobrazujúce sa features. Na ňu je naviazaný graf vývoja v čase, kde môžete sledovať prípadné zmeny.SERP features v čase

Odporúčame používať filtráciu podľa tagov, aby ste dostali výsledky iba pre istú typovú stránku či typ obsahu:

SERP features v čase - filtrovanie podľa tagovDáta si skúste zobrazovať v dátovom nástroji, ako je napríklad Looker. Príklad s našou šablónou nájdete tu.

Berte to prosím ako nástroj, ktorý vám môže pomôcť odhaliť prepad pozícií alebo potenciál pre zvýšenie návštevnosti. Vytvorte si vlastné grafy, tabuľky, monitorujte vývoj v čase. A dajte nám vedieť, čo ďalšie ste vykúzlili a kam ste monitoring SERP features posunuli.

Na čo si dávať pozor?

Pri práci s Ahrefs:

  • Nedá vám informácie o zariadení či lokalite, nedostanete tak konkrétne výsledky pre mobily alebo konkrétne mesto, ktoré vás zaujíma.
  • Features pre frázy s nízkou hľadanosťou zvyčajne v exporte nie sú uvedené. Občas sa to stane aj pri vysoko hľadanej fráze.
  • Môže sa stať, že pri prvom meraní sme dáta mali, v druhom meraní nám ich Ahrefs už neukáže.
  • Ahrefs môže mať problém s exportovaním platených features (adwords). Nám ich export na predajné frázy v jednom období neukazoval takmer vôbec, naposledy bol export reálnejší a Ahrefs ich reportoval významne viac.
  • Môže dochádzať k skresleniu. Stalo sa nám napríklad, že Ahrefs ukazoval množstvo video features, avšak pri reálnom Googlení a použití Marketing Mineru sme ich nevideli.
  • Dáta preto treba brať s istou rezervou. Je dobré mať čo najväčší dataset kľúčových slov.
  • Často mení názvy features, je nutné si občas skontrolovať nové názvy a aktualizovať tabuľku.

Pri práci s Marketing Minerom:

  • V exporte dostaneme dáta ku každému kľúčovému slovu, teda aj pre tie s nízkou hľadanosťou, avšak zatiaľ nedokáže scrapnuť všetky SERP features. V exporte napríklad vôbec neuvidíte People also ask. Ako som zistila, plánujú na tom pracovať v roku 2023. Ak to na ich strane vytunia, tak predpokladám, že by celkový export mohol byť užitočnejší ako ten z Ahrefs.

Nejde o dokonalé riešenie, má svoje muchy, no ide o funkčný framework, vďaka ktorému si dáta rýchlo vyhodnotíte.

Ak chcete viac z nášho know how, prihláste sa na odber newslettra nižšie ⬇.

Získajte praktické SEO tipy pre zvýšenie zisku

Overené tipy z 13-ročnej praxe Praktické návody Automatizácie šetriace hodiny



Zanechať prvý komentár

Čítajte ďalej

Obsah