S prepadmi v SEO je to podobné ako so zabezpečením webov. Väčšina prevenciu príliš nerieši. Avšak ak nemáte úplne triviálny web, je len otázkou času, kedy nejaký problém nastane.
Stačí jeden nenápadný bug alebo trocha nepozornosti v úprave CMS a web sa prepadne vo výsledkoch vyhľadávania. Napríklad chyba v titulkoch a popiskoch môže znamenať pokles návštevnosti z vyhľadávania o desiatky percent:
Avšak takýto problém by ste si zrejme po niekoľkých dňoch všimli. Horšie je, že množstvo SEO bugov na prvý pohľad nevidno.
75%-ný prepad v Googli kvôli bugu vo WordPress plugine
Yoast SEO patrí k najpoužívanejším pluginom do WordPressu. A aj keď na ňom pracuje množstvo inžinierov, nevyhli sa problému, ktorý spôsobil problémy mnohým webom:
Zdroje: Pardeep Goyal, SE Journal.
Takýmto problémom môžete predchádzať prostredníctvom SEO monitoringu. Jednou z najdôležitejších techník je častý on-page monitoring najdôležitejších stránok na webe. Ak sa stane problém napríklad v dôležitej kategórii e-shopu, je pravdepodobné, že rovnaká chyba sa objaví aj v ďalších kategóriách.
Hlavné stránky webu môžete kontrolovať napr. nástrojom Little Warden za cenu od 30 € mesačne (cca 790 Kč), nasadiť na svoj server SEO robota od Jardu Hlavinku alebo môžete využiť bezplatný on-page monitoring spreadsheet (viď nižšie ako na to).
Aké problémy rieši on-page monitoring spreadsheet?
Pomôže vám veľmi rýchlo odhaliť napríklad tieto SEO “bugy”:
- Zákaz crawlingu v robots.txt
- Zákaz indexácie v meta robots
- Zrušenie presmerovaní starších URL, keď prestane fungovať redirect http verzie na https a podobne
- Prestane správne fungovať self-canonical
- Rozbije sa označenie jazykových mutácií prostredníctvom tzv. hreflang tagu
- Zblbne generovanie titulkov, meta popiskov
- Vypadne označenie nadpisov (<h1> tagov a pod.)
- Prídete o spätný odkaz z vybranej stránky
- Zmizne drobčeková navigácia
Tiež môžete monitorovať akékoľvek ďalšie zmeny na stránkach, ako napr.:
- Monitoring zmien v Google Analytics kóde
- Monitoring zmien v meta tagoch pre sociálne siete
Nižšie nájdete ďalšie príklady využitia. S nástrojom môžete kontrolovať 15 rôznych on-page prvkov. Prostredníctvom XPath si môžete na mieru definovať aj vlastné kontroly.
Nástroj „nespúšťa“ JavaScript, s takýmito webmi si žiaľ nástroj neporadí.
Kontrolu si môžete nastaviť raz za 6 hodín, 12 hodín, denne, týždenne a mesačne. Akonáhle vyskočí alert, príde vám e-mail s upozornením.
Ako na to?
1. Vytvorte si kópiu on-page monitoring spreadsheetu
Otvorte tento odkaz s možnosťou skopírovať spreadsheet: http://bit.ly/spotibo-sheets a kliknite na “copy”:
2. Zadajte e-mail, kam sa majú posielať upozornenia a nastavte si početnosť kontrol
V záložke s nastaveniami (“settings”) vyplňte:
- e-mail, kam majú chodiť správy s upozorneniami na problémy.
- V časti “monitoring frequency” si zvoľte, ako často majú kontroly prebiehať
- A kliknite na “Start or update”:
3. Povoľte Spreadsheetu potrebné oprávnenia
Aby mohol monitoring správne fungovať, automaticky sa aktualizovať, upravovať dokument či posielať e-maily, musíte ho autorizovať.
b.) Kliknite na “start or update”
- Spreadsheet vás požiada o povolenie spúšťať sa, to odsúhlaste kliknutím na “Continue”:
- Následne vyberte svoj Google účet:
Ak všetko prebehne v poriadku, mali by ste v spodnej časti nastavení vidieť “zelený” status:
Ak sa neobjaví, kliknite na “Start or update” ešte raz.
Keby problémy pretrvávali, napíšte nám prosím na e-mail janko@spotibo.com.
4. Pridajte kontroly
V záložke “Alerts” si zadefinujete kontroly. Funguje to takýmto princípom:
Pre každú kontrolu vyplníte nasledovné údaje:
- URL, kde kontrola prebehne
- What to check – Čo na stránke skontrolovať. Či titulok, canonical, meta robots a podobne.
- Match type – typ zhody, ako “obsahuje”, “neobsahuje”, “je presne”, “(ne)zhoduje sa s regulárnym výrazom”.
- Desired Value – Požadovaná hodnota, ktorá sa skontroluje. Napr. či meta robots obsahuje hodnotu “noindex”.
Podľa toho sa potom automaticky vygenerujú ďalšie dva údaje:
- Result – výsledok kontroly, či je to okey alebo nie.
- Found value – reálna hodnota, ktorá sa na stránke nachádza.
V prípade, že kontrola neprejde (result = wrong), príde vám e-mail.
Ukážky často používaných kontrol
Dostupnosť stránok pre vyhľadávače, indexácia a canonical
Stránka je dostupná, vracia stavový kód 200
URL: | https://example.com |
What to check: | status code |
Match type: |
is exactly |
Desired value: | 200 |
Neexistujúca stránka má stavový kód 404
Niektoré weby vrátia na neexistujúcich stránkach kód 200, sú presmerované na úvodnú stránku a podobne. Takéto nastavenie môže spôsobiť problémy v SEO. Preto je vhodné monitorovať, či je všetko v poriadku. Kontrolu nastavíme nasledovne:
URL: |
https://example.com/neexistuje |
What to check: |
status code |
Match type: |
Is exactly |
Desired value: |
404 |
Stránka nemá zákaz indexácie (môže sa zobrazovať vo vyhľadávačoch)
URL: |
https://example.com |
What to check: |
meta robots |
Match type: |
not containing |
Desired value: |
noindex |
Aplikácia kontroluje len zdrojový kód stránky, prípadný zákaz indexácie prostredníctvom HTTP hlavičky “X-Robots-tag” nekontroluje.
Poslať upozornenie, ak sa zmení obsah robots.txt
Prostredníctvom robots.txt môžete zakázať prístup pre väčšinu vyhľadávacích robotov. Preto je dobré preveriť každú jeho zmenu.
URL: |
https://example.com/robots.txt |
What to check: |
source code |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
[Vložte sem celý obsah súboru https://example.com/robots.txt] |
Stránka má správne definovaný self-canonical
URL: |
https://example.com/ |
What to check: |
canonical |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
https://example.com |
Canonical pre UTM parametre je definovaný
URL: |
https://example.com/?utm_source=twitter |
What to check: |
canonical |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
https://example.com |
Canonical nesmeruje na inú stránku
Stáva sa, že canonical sa vygeneruje aj tam, kde nepatrí. To môže spôsobiť vážny problém v indexácii danej stránky a jej hodnotení vo vyhľadávačoch. Často sa to deje napríklad v stránkovaní kategórií e-shopov. Napr. stránka https://www.oblecsadoroboty.sk/monterky-c9_66?page=2 by nemala byť kanonizovaná na https://www.oblecsadoroboty.sk/monterky-c9_66 ani na žiadnu inú stránku.
Canonical neukazuje na rovnakú stránku bez parametrov
URL: |
https://example.com/?page=2 |
What to check: |
canonical |
Match type: |
not exactly |
Desired value: |
https://example.com |
Parametrická URL má správne definovaný self-canonical
URL: |
https://example.com/?page=2 |
What to check: |
canonical |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
https://example.com/?page=2 |
Stránka nemá definovaný žiadny canonical
URL: |
https://example.com/?page=2 |
What to check: |
canonical |
Match type: |
is exactly |
Desired value*: |
#N/A |
Desired value “#N/A” znamená, že canonical nebol definovaný, na stránke sa nenachádza.
Kontrola v zmenách obsahu, meta informácií
Nezmenil sa titulok/popisok stránky
URL: |
https://example.com |
What to check: |
title (resp. meta description) |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
[Obsah-titulku, resp. popisku] |
Titulok stránky obsahuje zmienku o značke
Väčšinou je žiaduce, aby titulok stránky obsahoval zmienku o značke. Napríklad na našom webe sa v titulku obvykle nachádza “Spotibo”. Občas kvôli bugu táto zmienka zmizne, čo môže mať dopad na mieru prekliku alebo viditeľnosť značky vo výsledkoch vyhľadávania.
URL: |
https://example.com |
What to check: |
title |
Match type: |
containing |
Desired value: |
[Názov-značky] |
Titulok stránky alebo meta popisok obsahuje aktuálny rok
Mnohé vyhľadávané frázy obsahujú rok (napr. Dovolenka 2020, Daňové priznanie 2020 a podobne). Tieto informácie je potrebné priebežne aktualizovať. Táto kontrola vás upozorní, ak sa tak neudeje.
Kontrola aktuálneho roku v titulku
URL: |
https://example.com |
What to check: |
title (resp. meta description) |
Match type: |
containing |
Desired value*: |
=YEAR(TODAY()) |
Hodnota v “Desired value” je Google sheets funkcia, ktorá dynamicky vygeneruje aktuálny rok.
Nezmenil sa hlavný nadpis <h1>
Nasledujúca kontrola sa zameriava na prvý nájdený nadpis v zdrojovom kóde:
URL: |
https://example.com |
What to check: |
h1 (first) |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
[aktuálny-nadpis] |
Podkategória odkazuje na nadradenú kategóriu
URL: |
https://example.com/main-cat/sub-cat |
What to check: |
linking to |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
/main-cat |
Na stránke sa nachádza spätný odkaz na náš web
URL: |
https://site.com/page |
What to check: |
linking to |
Match type: |
containing |
Desired value: |
https://mysite.com/ |
Kontrola správnosti presmerovaní
Stránka je presmerovaná stavovým kódom 301
URL: |
https://example.com |
What to check: |
status code |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
301 |
Stránka je presmerovaná na správnu URL
Http verzia URL je presmerovaná na https
URL: |
http://example.com |
What to check: |
redirected to URL |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
https://example.com/ |
Verzia s www je presmerovaná na verziu bez www
URL: |
https://www.example.com |
What to check: |
redirected to URL |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
https://example.com/ |
Verzia bez lomítka (“/”) na konci je presmerovaná na verziu s lomítkom
URL: |
https://example.com/page |
What to check: |
redirected to URL |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
https://example.com/page/ |
Prehodenie URL parametrov sa presmeruje na správne poradie
URL: |
https://example.com/page?par3=c&par2=b&par1=a |
What to check: |
redirected to URL |
Match type: |
is exactly |
Desired value: |
https://example.com/page?par1=a&par2=b&par3=c |
Kde všade kontroly nasadiť?
Najhorší dopad majú bugy, ktoré sa prejavia na viacerých stránkach naraz. Napríklad na všetkých stránkach produktov e-shopu. Preto je dobré monitorovať aspoň jednu URL z každého typu stránok. Obzvlášť sa zamerajte na každý typ URL, ktorá:
- Prináša návštevnosť z vyhľadávačov. Napríklad na úvodnú stránku, blogový príspevok, v prípade e-shopu na stránku dôležitej kategórie, produktu.
- Je dôležitá pre vyhľadávacích robotov – napríklad robots.txt, stránkovanie.
Väčšina si dôležitosť monitoringu uvedomí až v momente prepadu. Keď prišli o stovky či tisíce EUR. Poučte sa z chýb iných a venujte prevencii trochu času.
Ak potrebujete poradiť, prípadne celý monitoring nastaviť, napíšte nám na Janko@Spotibo.com.