On-page SEO monitoring s Google Spreadsheets

S prepadmi v SEO je to podobné ako so zabezpečením webov. Väčšina prevenciu príliš nerieši. Avšak ak nemáte úplne triviálny web, je len otázkou času, kedy nejaký problém nastane. 

Stačí jeden nenápadný bug alebo trocha nepozornosti v úprave CMS a web sa prepadne vo výsledkoch vyhľadávania. Napríklad chyba v titulkoch a popiskoch môže znamenať pokles návštevnosti z vyhľadávania o desiatky percent:

SEO bug title, description

Avšak takýto problém by ste si zrejme po niekoľkých dňoch všimli. Horšie je, že množstvo SEO bugov na prvý pohľad nevidno.

75%-ný prepad v Googli kvôli bugu vo WordPress plugine

Yoast SEO patrí k najpoužívanejším pluginom do WordPressu. A aj keď na ňom pracuje množstvo inžinierov, nevyhli sa problému, ktorý spôsobil problémy mnohým webom: 

Technický SEO bug, prepad vo vyhľadávačiZdroje: Pardeep Goyal, SE Journal

Takýmto problémom môžete predchádzať prostredníctvom SEO monitoringu. Jednou z najdôležitejších techník je častý on-page monitoring najdôležitejších stránok na webe. Ak sa stane problém napríklad v dôležitej kategórii e-shopu, je pravdepodobné, že rovnaká chyba sa objaví aj v ďalších kategóriách. 

Hlavné stránky webu môžete kontrolovať napr. nástrojom Little Warden za cenu od 30 € mesačne (cca 790 Kč), nasadiť na svoj server SEO robota od Jardu Hlavinku alebo môžete využiť bezplatný on-page monitoring spreadsheet (viď nižšie ako na to).

Aké problémy rieši on-page monitoring spreadsheet?

Pomôže vám veľmi rýchlo odhaliť napríklad tieto SEO “bugy”: 

  • Zákaz crawlingu v robots.txt
  • Zákaz indexácie v meta robots
  • Zrušenie presmerovaní starších URL, keď prestane fungovať redirect http verzie na https a podobne
  • Prestane správne fungovať self-canonical
  • Rozbije sa označenie jazykových mutácií prostredníctvom tzv. hreflang tagu
  • Zblbne generovanie titulkov, meta popiskov
  • Vypadne označenie nadpisov (<h1> tagov a pod.)
  • Prídete o spätný odkaz z vybranej stránky
  • Zmizne drobčeková navigácia

Tiež môžete monitorovať akékoľvek ďalšie zmeny na stránkach, ako napr.:

  • Monitoring zmien v Google Analytics kóde
  • Monitoring zmien v meta tagoch pre sociálne siete

Nižšie nájdete ďalšie príklady využitia. S nástrojom môžete kontrolovať 15 rôznych on-page prvkov. Prostredníctvom XPath si môžete na mieru definovať aj vlastné kontroly

Nástroj „nespúšťa“ JavaScript, s takýmito webmi si žiaľ nástroj neporadí. 

Kontrolu si môžete nastaviť raz za 6 hodín, 12 hodín, denne, týždenne a mesačne. Akonáhle vyskočí alert, príde vám e-mail s upozornením.

Ako na to?

1. Vytvorte si kópiu on-page monitoring spreadsheetu

Otvorte tento odkaz s možnosťou skopírovať spreadsheet: http://bit.ly/spotibo-sheets a kliknite na “copy”:Copy document

2. Zadajte e-mail, kam sa majú posielať upozornenia a nastavte si početnosť kontrol

V záložke s nastaveniami (“settings”) vyplňte: 

  • e-mail, kam majú chodiť správy s upozorneniami na problémy. 
  • V časti “monitoring frequency” si zvoľte, ako často majú kontroly prebiehať
  • A kliknite na “Start or update”:
    Start or update

3. Povoľte Spreadsheetu potrebné oprávnenia

Aby mohol monitoring správne fungovať, automaticky sa aktualizovať, upravovať dokument či posielať e-maily, musíte ho autorizovať.

b.) Kliknite na “start or update”

  • Spreadsheet vás požiada o povolenie spúšťať sa, to odsúhlaste kliknutím na “Continue”:
    Authorization
  • Následne vyberte svoj Google účet:
    Choose an account
    Verify
    Verify, 2. krok
    Verify, 3. krok

Ak všetko prebehne v poriadku, mali by ste v spodnej časti nastavení vidieť “zelený” status:Verifikované

Ak sa neobjaví, kliknite na “Start or update” ešte raz.

Keby problémy pretrvávali, napíšte nám prosím na e-mail janko@spotibo.com.

4. Pridajte kontroly

V záložke “Alerts” si zadefinujete kontroly. Funguje to takýmto princípom:

SEO monitoring alertsPre každú kontrolu vyplníte nasledovné údaje:

  • URL, kde kontrola prebehne
  • What to check – Čo na stránke skontrolovať. Či titulok, canonical, meta robots a podobne.
  • Match type – typ zhody, ako “obsahuje”, “neobsahuje”, “je presne”, “(ne)zhoduje sa s regulárnym výrazom”.
  • Desired Value – Požadovaná hodnota, ktorá sa skontroluje. Napr. či meta robots obsahuje hodnotu “noindex”.

Podľa toho sa potom automaticky vygenerujú ďalšie dva údaje:

  • Result – výsledok kontroly, či je to okey alebo nie.
  • Found value – reálna hodnota, ktorá sa na stránke nachádza.

V prípade, že kontrola neprejde (result = wrong), príde vám e-mail.

Ukážky často používaných kontrol

Dostupnosť stránok pre vyhľadávače, indexácia a canonical

Stránka je dostupná, vracia stavový kód 200

URL: https://example.com
What to check: status code
Match type:

is exactly

Desired value: 200

Neexistujúca stránka má stavový kód 404

Niektoré weby vrátia na neexistujúcich stránkach kód 200, sú presmerované na úvodnú stránku a podobne. Takéto nastavenie môže spôsobiť problémy v SEO. Preto je vhodné monitorovať, či je všetko v poriadku. Kontrolu nastavíme nasledovne:

URL:

https://example.com/neexistuje

What to check:

status code

Match type:

Is exactly

Desired value:

404

Stránka nemá zákaz indexácie (môže sa zobrazovať vo vyhľadávačoch)

URL:

https://example.com

What to check:

meta robots

Match type:

not containing

Desired value:

noindex

Aplikácia kontroluje len zdrojový kód stránky, prípadný zákaz indexácie prostredníctvom HTTP hlavičky “X-Robots-tag” nekontroluje.

Poslať upozornenie, ak sa zmení obsah robots.txt

Prostredníctvom robots.txt môžete zakázať prístup pre väčšinu vyhľadávacích robotov. Preto je dobré preveriť každú jeho zmenu.

URL:

https://example.com/robots.txt

What to check:

source code

Match type:

is exactly

Desired value:

[Vložte sem celý obsah súboru https://example.com/robots.txt]

Stránka má správne definovaný self-canonical

URL:

https://example.com/

What to check:

canonical

Match type:

is exactly

Desired value:

https://example.com

Canonical pre UTM parametre je definovaný

URL:

https://example.com/?utm_source=twitter

What to check:

canonical

Match type:

is exactly

Desired value:

https://example.com

Canonical nesmeruje na inú stránku

Stáva sa, že canonical sa vygeneruje aj tam, kde nepatrí. To môže spôsobiť vážny problém v indexácii danej stránky a jej hodnotení vo vyhľadávačoch. Často sa to deje napríklad v stránkovaní kategórií e-shopov. Napr. stránka https://www.oblecsadoroboty.sk/monterky-c9_66?page=2 by nemala byť kanonizovaná na https://www.oblecsadoroboty.sk/monterky-c9_66 ani na žiadnu inú stránku. 

Canonical neukazuje na rovnakú stránku bez parametrov

URL:

https://example.com/?page=2

What to check:

canonical

Match type:

not exactly

Desired value:

https://example.com

Parametrická URL má správne definovaný self-canonical

URL:

https://example.com/?page=2

What to check:

canonical

Match type:

is exactly

Desired value:

https://example.com/?page=2

Stránka nemá definovaný žiadny canonical

URL:

https://example.com/?page=2

What to check:

canonical

Match type:

is exactly

Desired value*:

#N/A

Desired value “#N/A” znamená, že canonical nebol definovaný, na stránke sa nenachádza.

Kontrola v zmenách obsahu, meta informácií

Nezmenil sa titulok/popisok stránky

URL:

https://example.com

What to check:

title (resp. meta description)

Match type:

is exactly

Desired value:

[Obsah-titulku, resp. popisku]

Titulok stránky obsahuje zmienku o značke 

Väčšinou je žiaduce, aby titulok stránky obsahoval zmienku o značke. Napríklad na našom webe sa v titulku obvykle nachádza “Spotibo”. Občas kvôli bugu táto zmienka zmizne, čo môže mať dopad na mieru prekliku alebo viditeľnosť značky vo výsledkoch vyhľadávania.

URL:

https://example.com

What to check:

title

Match type:

containing

Desired value:

[Názov-značky]

Titulok stránky alebo meta popisok obsahuje aktuálny rok

Mnohé vyhľadávané frázy obsahujú rok (napr. Dovolenka 2020, Daňové priznanie 2020 a podobne). Tieto informácie je potrebné priebežne aktualizovať. Táto kontrola vás upozorní, ak sa tak neudeje.

Kontrola aktuálneho roku v titulku

URL:

https://example.com

What to check:

title (resp. meta description)

Match type:

containing

Desired value*:

=YEAR(TODAY())

Hodnota v “Desired value” je Google sheets funkcia, ktorá dynamicky vygeneruje aktuálny rok.

Nezmenil sa hlavný nadpis <h1>

Nasledujúca kontrola sa zameriava na prvý nájdený nadpis v zdrojovom kóde:

URL:

https://example.com

What to check:

h1 (first)

Match type:

is exactly

Desired value:

[aktuálny-nadpis]

Podkategória odkazuje na nadradenú kategóriu

URL:

https://example.com/main-cat/sub-cat

What to check:

linking to

Match type:

is exactly

Desired value:

/main-cat

Na stránke sa nachádza spätný odkaz na náš web

URL:

https://site.com/page

What to check:

linking to

Match type:

containing

Desired value:

https://mysite.com/

Kontrola správnosti presmerovaní

Stránka je presmerovaná stavovým kódom 301

URL:

https://example.com

What to check:

status code

Match type:

is exactly

Desired value:

301

Stránka je presmerovaná na správnu URL

Http verzia URL je presmerovaná na https

URL:

http://example.com

What to check:

redirected to URL

Match type:

is exactly

Desired value:

https://example.com/

Verzia s www je presmerovaná na verziu bez www

URL:

https://www.example.com

What to check:

redirected to URL

Match type:

is exactly

Desired value:

https://example.com/

Verzia bez lomítka (“/”) na konci je presmerovaná na verziu s lomítkom

URL:

https://example.com/page

What to check:

redirected to URL

Match type:

is exactly

Desired value:

https://example.com/page/

Prehodenie URL parametrov sa presmeruje na správne poradie

URL:

https://example.com/page?par3=c&par2=b&par1=a

What to check:

redirected to URL

Match type:

is exactly

Desired value:

https://example.com/page?par1=a&par2=b&par3=c

Kde všade kontroly nasadiť?

Najhorší dopad majú bugy, ktoré sa prejavia na viacerých stránkach naraz. Napríklad na všetkých stránkach produktov e-shopu. Preto je dobré monitorovať aspoň jednu URL z každého typu stránok. Obzvlášť sa zamerajte na každý typ URL, ktorá:

  1. Prináša návštevnosť z vyhľadávačov. Napríklad na úvodnú stránku, blogový príspevok, v prípade e-shopu na stránku dôležitej kategórie, produktu. 
  2. Je dôležitá pre vyhľadávacích robotov – napríklad robots.txt, stránkovanie.

Väčšina si dôležitosť monitoringu uvedomí až v momente prepadu. Keď prišli o stovky či tisíce EUR. Poučte sa z chýb iných a venujte prevencii trochu času. 

Ak potrebujete poradiť, prípadne celý monitoring nastaviť, napíšte nám na Janko@Spotibo.com.

Získajte praktické SEO tipy pre zvýšenie zisku

Overené tipy z 13-ročnej praxe Praktické návody Automatizácie šetriace hodiny



Zanechať prvý komentár

Čítajte ďalej