Futbalnet je spravodajská platforma, ktorú navštevuje cez 2 000 000 fanúšikov slovenského futbalu.
Hlavný cieľ
Napriek zrušeniu stoviek tisíc stránok udržať 15 000 000 návštev zo SEO ročne.
A vytvoriť stabilný základ pre ďalší rast.
Výzvy
- Zmigrovať cez 4 000 000 stránok
- Zmena systému na pozadí
- Zmeny URL na 100 000+ stránkach
- Zvládnuť zmeny v obsahu a štruktúre webu
- Bezchybná dostupnosť pre Google napriek JavaScriptu.
Výsledky
- 7,8% rast po redizajne
- 59,5% rast obrázkového vyhľadávania
- 178,6% rast z Google News
- Zachovanie návštevnosti z Google Discover
Michal Choleva, výkonný riaditeľ Sportnet.sme.sk:

Redizajn Futbalnet.sk sme plánovali viac ako 1,5 roka, pričom okrem samotného redizajnu a veľkých SEO zmien zahŕňal aj technologický update celého kódu.
Z pohľadu veľkosti projektu a vysokej návštevnosti bolo dôležité sa kvalitne pripraviť a odstrániť všetky kritické miesta. Verím, že sa nám podarilo produkt celkovo zrýchliť, zlepšiť a najmä sprehľadniť stránky klubov a súťaží s ich archívmi.
Týmto chcem poďakovať menovite Jurajovi Kavkovi z Bart.sk za trpezlivosť a nasadenie pri vývoji a Tomášovi Ďurovičovi zo Spotibo za kvalitné zadanie a precízne testovanie a supervisorovanie projektu z pohľadu SEO.
O projekte
Futbalnet je portál pre slovenské futbalové kluby, zväzy a fanúšikov na Slovensku. I keď z pohľadu užívateľa pôsobí ako neoddeliteľná súčasť športového spravodajského portálu Sportnet.sme.sk, na pozadí sa jedná o technicky samostatné riešenie, ktoré v danom prípade prešlo redizajnom.
Svojím rozsahom je Futbalnet masívny projekt s viac než 4 miliónmi indexovaných stránok, ktorý len z vyhľadávača Google, ročne prináša viac než 15 000 000 návštev od viac než 2 000 000 fanúšikov slovenského futbalu.
Na podklade skoršieho technického auditu sa klient rozhodol realizovať z neho vyplývajúce odporúčania a zásadne “prekopať” a skvalitniť štruktúru a technický základ na ktorom Futbalnet stojí. Popri tom sa zároveň realizoval aj nenásilný vizuálny redizajn a užívateľské sprehľadnenie Futbalnetu.

Detaily, ako sme postupovali
Z pohľadu SEO, hlavným cieľom bolo v najvyššej možnej miere minimalizovať možný pokles existujúcej návštevnosti a zabezpečiť plynulý prechod na nové, modernejšie technické riešenie tak pre užívateľov ako aj pre vyhľadávače.
Zároveň našou úlohou bolo dohliadnuť na to, že nové technické riešenie zabezpečí vhodný technický základ pre lepšiu optimalizáciu platformy v budúcnosti, s prioritou na stránky súťaží a klubov.
Hlavné výzvy
Veľkosť webu
Futbalnet je rozsahom aj dosahom obrovský projekt. Počet stránok webu sa nepohybuje v desaťtisícoch ani v státisícoch, ale v miliónoch. V Google sa indexuje cez 4 000 000 stránok Futbalnetu a počas sezóny, len z tohto vyhľadávača, web navštívi viac než 2 000 000 fanúšikov slovenského futbalu za mesiac.
Vzhľadom na komplexnosť sme si museli dať extra záležať tak v procese prípravy, ako aj pri nastavovaní následného monitoringu a vyhodnocovania. Našťastie, uvedenú masívnosť webu veľmi dobre kompenzovala rozumne vystavaná štruktúra webu a tiež dobre nastavená analytika.
15 000 000+
návštev z Google ročne
2 000 000+
fanúšikov sK futbalu
4 000 000+
ZAINDEXOVANÝCH URL
Zásah do architektúry webu a zmena tvaru URL adries
I keď užívateľ si na prvý pohľad ani nemusel všimnúť, že sa nejaké zásadné zmeny udiali, na pozadí sa toho realizovalo veľmi veľa a v zásade celá architektúra dovtedajšieho webového riešenia bola upravená. Z perspektívy SEO najrizikovejšími boli nasledovné zmeny:
- Zmena logiky na pozadí archívu – archív existoval aj v pôvodnej verzii webového riešenia, jeho logika sa však po novom úplne prekopala. Zatiaľ čo z pohľadu užívateľa zostali staršie ročníky súťaží a klubových výsledkov dostupné (+ stali sa značne užívateľsky prehľadnejšie), z pohľadu vyhľadávačov sme ich úplne odstrihli, t.j. pre vyhľadávače tieto prakticky zanikli. Z pohľadu vyhľadávačov tak došlo k zrušeniu stoviek tisíc URL adries starších ročníkov súťaží a klubových výsledkov, čo nám ale umožnilo lepšie sa sústrediť na to, kvôli čomu návštevníci primárne na web chodia – aktuálny ročník.
- Zmena tvaru URL adries – Okrem toho, že stovky tisíc URL adries prakticky zaniklo, aplikované technické riešenie si vyžadovalo zmenu URL adresy na ďalších viac než 100 000 URL adresách s profilmi hráčov, čo je druhá najnavštevovanejšia typová stránka na webe. Tento krok predstavoval značné riziko poklesu, bol však nevyhnutný, museli sme preto zabezpečiť správne spárovanie a presmerovanie na nový variant URL.
- Dostupnosť obsahu – výzvu predstavovala aj dostupnosť obsahu po aplikovaní nového technického riešenia. Takmer všetok obsah sa načítava dynamicky prostredníctvom Javascriptu, potrebovali sme zabezpečiť aby obsah jednotlivých typových stránok bol aj naďalej dostupný pre roboty vyhľadávačov a tieto ho dokázali správnym spôsobom spracovať.
- Zmena obsahu stránok – obsah typových stránok sa, niekde viac – niekde menej výrazne, menil. Toto predstavovalo potenciálne riziko, že vyhľadávač nový obsah vyhodnotí ako menej užitočný pre užívateľa (v porovnaní z predchádzajúcim) a čiastočne zhorší pozície takéhoto obsahu vo výsledkoch vyhľadávania. Bolo preto potrebné minimalizovať riziko toho, že nový obsah bude vyhľadávačom posúdený ako menej kvalitná odpoveď. Tam, kde to bolo možné, sme sa preto snažili maximálne zachovať obsah, existujúci na typových stránkach do redizajnu a tento prípadne doplniť.
Výsledky
Našim hlavným, krátkodobým cieľom bolo minimalizovať pokles pozícií po redizajne. Keďže aj keď sa všetky postupy urobia správne, podľa odporúčaní Google, k poklesu (obvykle minimálne dočasnému) môže dôjsť.
K tomu našťastie neprišlo a redizajn dopadol nad naše očakávania.
Vyhodnocovanie dopadov bolo čiastočne sťažené tým, že návštevnosť sa môže rôzniť v závislosti od konajúcich sa športových podujatí a zároveň vo vyhodnocovanom období prebiehali veľkonočné sviatky, čo mohlo priniesť isté skreslenie.
V absolútnych číslach však:
- Celková organická návštevnosť z Google po redizajne nepoklesla, naopak za obdobie 33 dní po redizajne medziročne stúpla o 7,8% , čo v absolútnych číslach predstavuje 6 cifernú hodnotu návštevnosti.

Medziročné porovnanie návštevnosti. Plná čiara = aktuálny rok, Prerušovaná čiara = rovnaké obdobie v predchádzajúcom roku.
- Pozície vybraných kľúčových slov sa udržali zhruba na pozíciách pred redizajnom. Priemerná pozícia sledovaných kľúčových fráz (sledovali sme 325) pred redizajnom bola 4,09. Mesiac po redizajne bola priemerná pozícia sledovaných kľúčových slov 4,11.
- Redizajn mal pozitívny vplyv na organickú návštevnosť z obrázkového vyhľadávania. Táto po redizajne stúpla a v medziročnom porovnaní narástla až o 59,5% (medziročné porovnanie obdobia 34 dní po redizajne), čo v absolútnych číslach predstavuje nárast v 5 ciferných číslach.

Medziročné porovnanie návštevnosti. Plná čiara = aktuálny rok, Prerušovaná čiara = rovnaké obdobie v predchádzajúcom roku.
- Redizajn mal okrem iného tiež pozitívny dopad na návštevnosť Futbalnetu z Google News, ktorá v medziročnom porovnaní obdobia 34 dní po redizajne narástla až o 178,57%.

Medziročné porovnanie návštevnosti. Plná čiara = aktuálny rok, Prerušovaná čiara = rovnaké obdobie v predchádzajúcom roku.
- Google Discover – na zmeny podobného charakteru je Google Discover citlivý a pri redizajne hrozí, že úplne vypadne. Nič také sa však nestalo a návštevnosť z Discover feedu sa podarilo udržať bez viditeľných zmien (pozitívnych alebo negatívnych).

Medziročné porovnanie návštevnosti. Plná čiara = aktuálny rok, Prerušovaná čiara = rovnaké obdobie v predchádzajúcom roku.
- Napriek tomu, že celkový obraz sa zlepšil, na typovej stránke s profilmi hráčov sme v súvislosti s redizajnom zaznamenali takmer 12% medziročný pokles v organickej návštevnosti, ktorému pravdepodobne “dopomohla” vynútená zmena formy URL adresy na týchto stránkach v kombinácii s čiastočnou úpravou obsahu typovej stránky. S takýmto dopadom sme potenciálne počítali a i keď sme urobili všetko preto aby sme sa mu vyhli, žiaľ nie vždy sa to dá. Zmena URL adresy (aj pri správnom presmerovaní) je obzvlášť v spojení s úpravou obsahu na typovej stránke vždy potenciálne riziková a minimálne dočasne, môže priniesť pokles organickej návštevnosti. Aj preto URL odporúčame nemeniť, resp. meniť len vtedy, ak neexistuje možnosť jej zachovania.

Medziročné porovnanie návštevnosti. Plná čiara = aktuálny rok, Prerušovaná čiara = rovnaké obdobie v predchádzajúcom roku.
- Tzv. web performance metriky (Core Web Vitals) boli redizajnom významne ovplyvnené. Tesne po redizajne sa skokovo zhoršili, postupom času však došlo k zlepšeniu – tak na mobilných zariadeniach ako aj na desktope. Problémovou zostáva primárne metrika CLS, ktorá vyjadruje posuny obsahu.


Trvanie prác
Naša aktívna účasť v procese redizajnu trvala približne 3 mesiace. Prvé 2 mesiace zabrali prípravné práce, testovanie a kontrola zapracovania pripomienok na vývojárskom prostredí. Posledný mesiac sa niesol v znamení monitoringu, vyhodnocovania a dodatočných úprav po redizajne.
Zhodnotenie
Redizajn zahŕňal komplexný zásah do pôvodného systému, tak na backende, v úprave architektúry webu, ako aj na strane frontendu, čo predstavovalo značné riziká poklesu organickej návštevnosti.
V prípade jednej typovej stránky sme boli nútení zmeniť formu URL adresy na viac než 100 000 stránkach, čo v spojení s úpravou obsahu na týchto typových stránkach vo finále prispelo k čiastočnému poklesu (minimálne dočasnému) organickej návštevnosti pre tento typ obsahu.
Napriek tomuto čiastkovému poklesu, sa však v celkových číslach podarilo organickú návštevnosť webu nielen zachovať ale dokonca zvýšiť.
Zbavením sa množstva nepotrebných stránok a implementáciou novej logiky v architektúre webu sa nám zároveň podarilo vytvoriť veľmi dobrý základ, na ktorom sa bude dať stavať pri ďalšom rozvoji projektu v budúcnosti.
Redizajn preto hodnotíme ako mimoriadne úspešný.
Poďakovanie na záver
Úspech redizajnu, obzvlášť pri tak veľkých projektoch ako Futbalnet, nestojí len na našej práci SEO konzultantov ale na práci celého tímu ľudí, ktorí sa na procese podieľajú.
Osobitné poďakovanie preto patrí agentúre BART.sk, ktorá mala na starosti vývojársku časť, osobitne programátorovi Jurajovi Kavkovi, ktorý odviedol vynikajúcu robotu a Michalovi Cholevovi, výkonnému riaditeľovi Sportnetu, ktorý celý proces profesionálne zastrešil.
Michal Choleva, výkonný riaditeľ Sportnet.sme.sk:

Redizajn Futbalnet.sk sme plánovali viac ako 1,5 roka, pričom okrem samotného redizajnu a veľkých SEO zmien zahŕňal aj technologický update celého kódu. Realizácia trvala cca 8 mesiacov vrátane návrhu dizajnu, SEO prípravy, produktového a projektového zadania a samotného programovania.
Z pohľadu veľkosti projektu a vysokej návštevnosti bolo dôležité sa kvalitne pripraviť a odstrániť všetky kritické miesta, ktoré si Futbalnet niesol z minulosti. Verím, že sa nám podarilo produkt celkovo zrýchliť, zlepšiť niektoré užívateľské stránky a najmä sprehľadniť jednotlivé stránky klubov a súťaží s ich archívmi. Týmto chcem poďakovať menovite Jurajovi Kavkovi z Bart.sk za trpezlivosť a nasadenie pri vývoji a Tomášovi Ďurovičovi zo Spotibo za kvalitné zadanie a precízne testovanie a supervisorovanie projektu z pohľadu SEO.