Dovolenková sezóna je v plnom prúde. Aj napriek tomu sme pozorne sledovali novinky, ktoré sa udiali v našej SEO bubline. Pretože SEO nikdy nespí a my nechceme zaspať. Prečítajte si čo by vám nemalo utiecť počas leta 2023.
Čo by vám nemalo ujsť:
- Google nasadzuje nový core update, mal by sa prejaviť do 5.9. 2023
- Zruší Google v rozšírených výsledkoch vyhľadávania FAQ a HowTo? Pozrite aktuálne výsledky
- Nepotvrdené aktualizácie Google
- Google hľadá alternatívy k súboru robots.txt
- Daily Mail môže žalovať Google
- Ďalšie zaujímavosti
Google nasadzuje nový core update, mal by sa prejaviť do 5.9. 2023
V čase aktualizácie tohto článku, dva dni po vydaní Core Updatu (24.8.) zatiaľ nevidíme žiadne výrazné pretrasy. Ani dáta z monitorovacích nástrojov zatiaľ neukazujú neštandardné výkyvy. Príklad na „Moz SEO Weather„:
Google (takmer) zruší v rozšírených výsledkoch vyhľadávania FAQ a HowTo?
Google v utorok 8. augusta oznámil obrovské zmeny v znížení viditeľnosti zobrazovania rozšírených výsledkoch vyhľadávania v sekcii FAQ a v sekcii HowTo pre desktopy.
Štruktúrované dáta vo FAQ sekcii sa budú zobrazovať už len pri webových stránkach, ktoré sú autoritatívne/vládne alebo zamerané na zdravie.
Pre všetky ostatné webové stránky sa tieto rozšírené výsledky nebudú zobrazovať pravidelne, to znamená, že tento typ Google zobrazovať nebude, pri niektorých weboch ale môže spraviť výnimku. Podľa čoho sa bude Google rozhodovať zostáva pod rúškom tajomstva.
Rozšírené výsledky v sekcii HowTo už nebudú viac podporované na mobilných zariadeniach, zobrazia sa len užívateľom desktopov. Upozorňujeme, že pri mobilnom indexovaní je potrebné mať nastavené štruktúrované dáta HowTo aj na mobilnej verzii, aby sa sa tieto rozšírené výsledky zobrazovali správne aj na desktope.
Zdroj: https://developers.google.com/search/blog/2023/08/howto-faq-changes?hl=en
Aká je realita?
Z našich projektov FAQ zatiaľ úplne nevymizli. V zásade klesli skôr mierne. Zásadný pokles prišiel ešte v máji. Napr. takto to vyzerá na Spotibo.com, k 22.8.:
Poznáme aj prípad, kedy sa FAQ zlepšili o viac než 20%. A nie je to vládny ani zdravotnícky web. Preto zatiaľ tento typ rozšírenia výsledkov vyhľadávania nezatracujeme.
Nepotvrdené aktualizácie Google
V tomto mesiaci sme boli opäť svedkami niekoľkých výraznejších zmien vo výsledkoch vyhľadávania Google.
Väčšie výkyvy sme si prvýkrát začali všímať niekedy okolo 7. júla, no od 18. júla začali nástroje ukazovať také čísla, ktoré nikdy predtým neukazovali:
Zdroj: Semrush
Radíme preto sledovať, čo nám prinesú nasledujúce týždne a počkať, kým sa dostane vzniknutá situácia do stabilnejšiej pozície.
Google hľadá alternatívy k súboru robots.txt
Google intenzívne používa webový obsah na trénovanie modelov AI, čo začalo vyvolávať etické úvahy, ktoré sa týkajú využívania súkromných údajov a autorských práv.
Google preto vyzval širokú verejnosť na diskusiu o tom, ako umelá inteligencia a ďalšie technológie môžu pristupovať k obsahu z webových stránok a ako ho využívajú. Táto výzva prišla len pár týždňov od aktualizácie zásady ochrany osobných údajov, ktoré obsahujú verejné zhromažďovanie údajov na trénovanie AI.
Tieto informácie sú dostupné aj na Google Official Blog, ktorý patrí pod Českú republiku, kde opisujú zásady a princípy pri výbere a kontrole webového obsahu. Ak by ste mali záujem zapojiť sa do tejto diskusie, je potrebné vyplniť registračný formulár a počkať na ďalšie kroky, ku ktorým budete ďalej vyzvaní.
Daily Mail môže žalovať Google kvôli obavám o autorské práva v súvislosti s chatbotom Bard
Už dlhšiu dobu sa stretávame s informáciami, ako technologickí giganti trénujú modely AI pomocou webového obsahu, ktorý je ľahko dostupný v online svete bez toho, aby bol na to poskytnutý súhlas.
Daily Mail sa pripravuje na právnu bitku so spoločnosťou Google, pretože ho obvinil z nezákonného odoberania státisícov článkov novín, aby natrénoval Barda.
Google tieto správy odmietol komentovať. Je teda vinný alebo nie? To zrejme ukáže čas. Napriek tomu, kradnutie dát v akejkoľvek forme a bez ich kompenzácie môže mať negatívny dopad a môže byť spúšťačom konfliktov ďalších vydavateľov a spravodajských kanálov.
Zdroj: https://searchengineland.com/daily-mail-sue-google-bard-copyright-429486
Ďalšie zaujímavosti, ktoré stoja za zmienku:
Pri pravidelnom sledovaní Google office hours sme sa dozvedeli:
Stavový kód 404 nás informuje o neexistujúcej stránke, teda o nefunkčnosti danej URL adresy. Pokiaľ máme ale veľa takýchto 404, môže to viesť k negatívnym účinkom hodnotenia stránok, ktoré majú status 200?
V office hours znela jasná a stručná odpoveď: NIE
Kontaktný formulár na webovej stránke slúži na získanie informácií o užívateľovi. Má jeho dizajn alebo umiestnenie na stránke vplyv na hodnotenie z hľadiska SEO?
Formuláre nehrajú pri hodnotení žiadnu rolu. Je to obsah ako každý iný a ani jeho vizuál nie je tak dôležitý. Ale to, kde ho umiestnime, môže Google poskytnúť predstavu o dôležitosti obsahu. Nezabudnite tiež na výrazný CTA button pre odoslanie formuláru.
Bug v Search Console: Prehľad odkazov zobrazuje výrazne menej odkazov
V Google Search Console môžeme nájsť užitočný prehľad odkazov. Zdá sa ale, že tento prehľad v priebehu rokov stráca počet nahlásených odkazov.
Tu je prehľad odkazov z tohto roku:
Zdroj: seroundtable.com
A tu z roku 2022:
Zdroj: seroundtable.com
Na Twitteri tak vzniklo množstvo sťažností a komentárov, či ide o chybu, výpadok alebo to skutočne má byť tak.
Posledný update od Johna Muellera je z 24.júla a hovorí nám, že naozaj ide o nejaký problém, ktorý sa budú snažiť do týždňa vyriešiť:
Zdroj: https://www.seroundtable.com/google-search-console-link-report-fewer-links-35744.html
Operátor súvisiaceho vyhľadávania (related:) končí
Google už nebude viac podporovať operátor related:, ktorý súvisí s vyhľadávaním špeciálneho príkazu, pomocou ktorého vám vedel Google povedať, aké ďalšie webové stránky súvisia s inou stránkou.
Jeho alternatívy sa ale v budúcnosti nevylučujú. O akú alternatívu by šlo a kedy by mohli spustiť iný spôsob zobrazovania tohto typu informácií nateraz nie je známe.
Zdroj: https://searchengineland.com/google-confirms-related-search-operator-is-going-away-429575
A máme tu tiež vyjadrenia od Johna Muellera z Google:
- Pokiaľ webovej stránke chýba relevantnosť, nie je možné ju nahradiť žiadnym faktorom hodnotenia. Pokyny spoločnosti Google pre užitočný obsah a jeho vytváranie sú jasne definované.
https://www.seroundtable.com/google-no-ranking-factor-compensates-for-missing-relevance-35652.html
- John dostal na Twitteri otázku, kedy by sme sa mali dištancovať od spätných odkazov. Odpoveď znela: Pokiaľ ste nekupovali odkazy, nedištancujte sa od nich.
https://www.seroundtable.com/google-buying-links-disavow-35601.html
Toľko z letných SEO noviniek. Užite si zvyšok dovolenkového obdobia spokojne. Aby vám nič neuniklo, prihláste sa do newslettra nižšie ⬇.